banner4

Antalya'ya Türkiye'nin en büyük havaalanı yapılıyor!
banner30
Ulaştırma Bakanlığı'mn Kaş'a planladığı havalimanı için ilginç ayrıntılar ortaya çıkmaya başladı. Demre sahilinin kitle turizmine açılmak istenmesiyle burada yapılması düşünülen 5 yıldızlı otellerin yatırımcıları havalimanı projesinin inşasına talip oldu. Ancak Türkiye'de kitle turizminin dışında kalmayı başarabilen önemli merkezlerin başında gelen Kaş'taki turizmciler ve sivil toplum örgütleri havaalanının ilçenin sonunu getireceğini savunuyor. Havaalanıyla ilgili çekinceleri sıralayan bir rapor hazırlayan Kaşlı sivil toplum örgütleri, proje için tahsis edilen alanın İstanbul'daki Atatürk Havalimanı 'nın iki katına yakın olduğu bilgisine yer verdi.

3. HAVALİMANI HAYALİ NASIL BAŞLADI?
Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2004'te ülkedeki pek çok alanla birlikte Demre sahillerindeki Taşdıbi ve Sülüktü kumsallarını 'Turizm Gelişim Bölgesi' kapsamına alarak bu alana 5 yldızlı otellerin yapılması için tahsise çıktı. Ancak Danıştay orman arazilerinin turizm amaçlı tahsisine ilişkin düzenlemeyi durdurunca tahsisler iptal edildi. Bu iptalin ardından Turizm Teşvik Kanunu'nda yapılan değişiklik kapsamında Demre'deki kumsallar yeniden tahsis edildi. Tahsislerin ardından, caretta caretta türü deniz kaplumbağalarının üreme ve yasam alanı olan koruma altındaki bölgede inşa edilen ilk otel, 2014 sezonu başında 'Andriake Beach club hizmete açıldı. Otelin hizmete açılmasıyla birlikte yıllardır halkın 
kullanımına açık olan kumsal otel rafımdan araç geçişine kapatıldı.

HAVAALANINA KARŞI RAPOR
Antalya'nın batısında yapılması düşünülen kentin 3. havaalanı projesi için seçilen Kaş'ın Pınarbaşı Mahallesi'nde köylüler ve turizmciler ayaklandı. Uluslararası nitelikte olacağı açıklanan havaalanının Kaş'ın sonunu getireceğini savunan ilçedeki sivil toplum örgütleri ve turizmciler 7 sayfalık bir rapor hazırlayarak çekincelerini yetkililere iletti. Aralarında, Kaş Turizm ve Tanıtma Derneği. Kaş Kalkan Patara Otelciler Birliği, Kaş Su Altı Derneği (KASAD), ÇEKÜL Vakfı Kaş Temsilciliği, Kaş Çevre Platformu ve Kaş Koruma Platformu'nun yer aldığı 6 sivil toplum örgütü, hazırladıkları ortak raporda, Kaş'ın bir Akdeniz kasabası olarak tarihi, doğal ve kültürel özelliklerini koruyarak özgün nitelikleriyle tanınan bir yer olmayı vizyon olarak seçtiğine dikkat çekilerek, şöyle denildi:

KAŞ'IN VİZYONU TEHLİKEDE
"Son günlerde gündeme getirilen Kaş'ta havaalanı yapma girişimi, bu vizyonun tam aksine akılcı olmayan yatırımlarla bölgeyi ciddi anlamda bir tehlikeye atmaktadır. Kaş ve yakın çevresinde yıllardır oluşturulan kültür turizmi profilinin kitle turizmine çevrilmeye çalışılmış ve bu doğrultuda Demre sahilleri 2014 yılında 7500 yatak kapasiteli konaklama tesisleri inşa edecek 8 şirkete tahsis edilmiştir. Bu şirketler bir araya gelerek DETUYAB'ı (Demre Turizm Yatırımcıları Birliği) oluşturmuşlardır.

KİŞİSEL ÇIKARA HİZMET EDECEK
Demre, dünyanın Noel Baba olarak tanıdığı St. Nicholas'ın doğduğu yer olması bakımından inanç turizmi açısından önemli bir potansiyele sahiptir. Ancak ilçe çoğunlukla Kemer ve Antalya'da konaklayan günübirlik yabancı turistler tarafından ziyaret edilmekte, bu durumda konaklama ve havaalanı ihtiyaç olmaktan çıkmaktadır. Demre'deki otellerin havaalanına uzaklığı gerekçe gösterilerek DETUYAB'ın 2016 yılının başında Yap/İşlet/Devret modeliyle Batı Antalya Havaalanı inşası talebini Ulaştırma Bakanlığı'na ilettiği bilinmektedir. Bu durum, bölgenin gerçek ihtiyaçlarını göz ardı eden ve topluma değil, kişilere çıkar sağlama hedefine yönelen bir yaklaşımı açıkça gözler önüne sermektedir."

AYRILAN ALAN TARTIŞMALI
Havaalanı yapılmak istenen bölgenin; Kaş sınırlarındaki Çomucak-PınarbaşıÇukurbağ-Ağullu mevkileri arasındaki mahalleler, mezarlıklar, tarım ve arıcılık alanlarıyla Kaş'ın sembolü badem ağaçlarının bulunduğu alan olduğuna dikkat çekilen raporda, "Tahsis alanının 20 kilometre kare yani 20 milyon metre kare olduğu söylenmiştir. İstanbul Atatürk Havaalanı'mn toplam 11 milyon 650 bin metre kare alan üzerine kurulu olduğu göz önüne alınırsa yapılması istenen havaalanının büyüklüğü daha rahat anlaşılacaktır" denildi.

TURİST GELSİN DEMEKLE OLMAZ
Kaş ve çevresi sahip olduğu doğal, coğrafi, tarihi ve arkeolojik değerleri sayesinde yıllardır önemli bir kültür turizmi potansiyeline ev sahipliği yaptığına vurgu yapılan raporda, Havaalanı projesi gerçekleşecek olursa, dünyanın sayılı doğa sporları merkezlerinden biri olan Kaş'ın doğa sporları konusunda tercih edilen bir yer olmaktan çıkacağı belirtilerek, "Turizm amaçlı ulaşım, 'Havaalanı yaptık, şimdi turist gelsin!' mantığıyla değil, bölgenin özellikleri dolayısıyla artan talebi karşılamak amacıyla olmalıdır. Bu anlamda yerel ve uluslararası turizm organizasyonlarının görüşleri alınmalı, bölgenin yeni bir havaalanına ihtiyacı olup olmadığı bilimsel veriler baz alınarak değerlendirilmelidir" görüşüne yer verildi.

ANTİK KENTİN ORTASINA HAVAALANI
Havaalanının konumlanması planlanan bölgede, Kültür ve Turizm Bakanlığı ilgili Koruma Kurulu'nca tescil edilerek korumaya alınmış dört sit alanı bulunduğu kaydedilen raporda, ayrıca bölgede yapılan yüzey araştırmaları sonucunda pek çok taşınmaz kültür varlığının da kayıt altına alındığı belirtilerek şöyle denildi: "Dört SİT alanının dışında, havaalanı etki alanındaki en büyük yerleşim merkezi ise Pınarbaşı'ndaki Phellos antik kentidir. Çukurbağ ve Pınarbaşı mahallelerine çok yakın konumdaki bu ilk çağ kentinin kalıntıları Felen Dağı yamacının başında başlar (nekropol) ve Felen Yaylası 'ın da içine alarak geniş bir alana yayılır. Henüz bilimsel kazısı gerçekleştirilmemiş olan bu kentin toprak üstündeki kalıntıları arasında son derece özgün eserler vardır. Ayrıca antik kent ile Pınarbaşı, Çukurbağ ve diğer mahalleler arasında çevreye yayılmış lahitler, anıtsal mezarlar, burç gibi yapı kalıntıları da bulunmaktadır."

TARİH, DOĞA, TARIM YOK OLACAK
Fethiye'den Antalya'ya uzanan 509 kilometre uzunluğundaki Likya Yolu'nun yamsıra yörenin zengin bitki örtüsünün de havaalanı projesinden olumsuz etkileneceği belirtilen raporda, aralarında yok olma tehdidi altındaki Likya-Kaş Orkidesinin de bulunduğu pek çok türün proje için kurban edileceği görüşüne yer verildi. Arıcılığın yanında hayvancılık ve tarımsal üretimin de projeden olumsuz Kaş'ta havaalanı yapılmak istenen bölge, üç köy ve mahalleleriyle 4 sit alanı ve Phellos Antik Kenti'nin ortasında yer alıyor. etkileneceği savunulan raporda, yapılması düşünülen havaalanına ulaşımı sağlayacak bağlantı yolları ve duble yolların da bölgenin doğasını tahrip edeceği kaydedildi.

SEÇİLEN YER UYGUN DEĞİL
Havaalanı yapılmak istenen bölgenin coğrafi ve iklim özellikleri konusunda uzmanların görüşünü de aktaran raporda, havaalanının deniz seviyesine göre yüksekliği ve hava sıcaklığının uçakların performansını negatif olarak etkileyeceği bilgisine yer verilerek, "Bölgenin deniz seviyesinden yaklaşık 800-1000 metre yükseklikte olduğu, özellikle yaz aylarındaki sıcaklık da göz önüne alındığında, bu durum şu çok önemli sonucu doğurmaktadır: DoğuBatı istikametinde yapılacak pistin kalkış istikametinde Asas Dağı ve Fellos Te peleri dolayısıyla uçaklar kalkıştan sonra hemen sola dönerek uçuşuna devam etmek zorunda kalacak, bu nedenle bu safhada sırayla Çukurbağ, Gökseki ve Kaş'ın tüm yerleşim bölgelerinin üzerinden geçeceklerdir. İniş esnasında emniyetli alçalma bölgesi deniz olacağından tüm iniş ve kalkışların yerleşim bölgeleri üzerinden olacağını söylemek son derece gerçekçi olacaktır. Ayrıca, olası Meis-Yunanistan hava sahası sorunu bu uçuş bölgesini daha da daraltabilir" bilgileri aktarıldı.

DETUYAB: HAVAALANINI BİZ YAPALIM
Kaş'ta büyük tepkilere neden olan 3. Havaalanı projesini, Demre Turizm Yatırımcıları Birliği (DETUYAB) üyesi yatırımcılar ise büyük bir sabırsızlıkla bekliyor. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'a bir mektup gönderen DETUYAB Başkanı Hasan 
Akıncıoğlu, havaalanı projesinin yapımına talip olduklarını belirterek, "Birliğimizde yer alan yatırımcı şirketler turizm ve inşaat sektöründe faaliyet gösteren konusunda deneyim sahibi kuruluşlar olup, 2 inşaat kökenli firmamız ise Türkiye'de yer alan 2 havalimanı inşaatını gerçekleştirme tecrübesine sahiptir" ifadelerini kullandı. 

Antalya Körfez Gazetesi 
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner36

banner7