Ev alırken ödenen komisyonlar toplam 5 milyar dolara ulaştı!
Konut satışlarının geçen yıl rekor kırarak yaklaşık 1.3 milyona ulaşması alım-satım pazarını da canlandırdı. Markalı 2+1 tipinde 300 bin liradan başlayan bir daire için tüketiciler, ortalama yüzde 2-3 alınan komisyona 6 ile 9 bin lira arasında ücret ödüyor. Konut alım-satımında hacmin büyük olması ise yerli ve yabancı gayrimenkul danışmanlarının Türkiye’ye ilgisini artırıyor. Bu markalardan biri de ERA Gayrimenkul. Türkiye’de dört yıllık sürede 8 şehirde 33 ofise ulaşan markanın profesyonel kadroları, satılan gayrimenkulde herhangi bir ipotek olup olmadığı, borçluluk durumu ve doğru fiyat konusunda hizmet veriyor.

YABANCIYA SATIŞ EĞİTİMİ
Türkiye’de Gayrimenkul Akademisi açtıklarını söyleyen ERA Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Can Ekşioğlu, “Tam zamanlı eğitmenlerimiz var, gayrimenkul danışmanlığı için çalışıyoruz. Uzmanlık eğitimi, kentsel dönüşüm, proje satış, tapu eğitimi, yabancılara satış gibi eğitimler veriliyor. Sektörümüzün ilk gayrimenkul akademisi” dedi. Türkiye’de sahibinden satış oranının halen yüzde 70 olduğuna işaret eden Can Ekşioğlu şöyle devam etti: “Bizler gibi markalı aracıların payı yüzde 5’i geçmiyor. Senelik tahmini komisyon hacmi Türkiye’de 4-5 milyar dolar. Ama insanlar kendileri sahibinden satılık ilanı veriyor. Neden? Bu iş profesyonel yapılmadığı için. Adam şunu düşünüyor, yalan dolan yok, kendim satarım, komisyon da ödemem.”

KAZANÇ POTANSİYELİ YÜKSEK
Ekşioğlu, “Kazanç olarak çok büyük potansiyeli var. ERA ofisi açmak 50-60 bin lira, bu fiyat nerede açmak istediğinize de bağlı olarak artabilir. Ancak 1 milyonluk bir yerin satışını aldınız. Yüzde 2 komisyon alsanız oradan, 20 bin lira kazanç. Bu şekilde yılda 3 iş yapsanız kazançlı çıkabilirsiniz” dedi.

KRİZLERDE KONUT SATIŞI DAHA FAZLA
İkinci el gayrimenkul satışında kriz dönemlerinin bir fırsat olarak görüldüğüne işaret eden Ekşioğlu, şöyle devam etti: “Mesela kriz dönemlerinde 1.el emlak dediğimiz inşaatçıların sattığı piyasa duruyor ya da yavaşlıyor. Ancak bizim belli bölgelerde, mahallelerde olan ofislerimizde çok şaşırırsınız, kriz zamanı çok daha fazla işlem oluyor. Belli şeyler alım satımı çok hızlandırıyor. Mesela kriz bunlardan biri. Durgunluk, belirsizlik, seçimle durağanlık ise bizim için zor olan.”

KÜÇÜMSENMEMELİ
Emlak danışmanlığında küçümsenmeyecek kadar çok insanın bu işten ekmek yediğine vurgu yapan Ekşioğlu, “Belki 100 binlerce kişiden bahsediyoruz. Hatta emlakçılık şöyle görünüyor işsizlerin mesleği. Hiçbir şey yapamamış gitmiş emlakçı olmuş. Halbuki yurtdışında böyle değil. İyi para getirir. Yurt dışında bunu icra ederken bunun bir mesleki yeterliliği, sınavı, lisansı pratiği var. Bütün bunlar gerekli” dedi.

DOĞRU DEĞERLEME
Hızlı konut satışında doğru değerlemenin önemine dikkati çeken ERA Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Can Ekşioğlu, “Doğru değerleme işin kalbi. Biz bir değerleme yaptığımızda satıcının istediği rakam bizim yapacağımız değerlemenin çok üstündeyse ve satış imkanı görmüyorsak o projeyi almıyoruz” dedi.

FRANSA’DA PAZAR 600-700 BİN ADET
* Bu yılın ilk beş aylık döneminde konut satışı 524 bin 612 adet.
* Bu dönemde günde ortalama el değiştiren konut sayısı 3 bin 415.
* Satışların yüzde 35’i İstanbul’da, Ankara ve İzmir’de el değiştiren konut 185 bin.
* Ocak-Mayıs 2016 döneminde İstanbul’da satılan konut sayısı 99 bin 836 adet.
* En az konut 40 satışla Ardahan’dan geldi. Bu ili 64’le Hakkari, 86 ile Şırnak izledi.
* Konut alım-satımında emlak komisyonu için ödenen oran yüzde 2 ile yüzde 3.
* Bu oranla 300 bin liralık konuta ödenen aracılık ücreti 9 bin ile 6 bin lira civarında.
* Emlak komisyonu tahmini pazar büyüklüğü 4-5 milyar dolar seviyesinde.
* Türkiye’de halen sahibinden satış oranı yüzde 70, aracılarla yüzde 30.
* Fransa ve Almanya’da yıllık konut satışları 600-700 bin adetler seviyesinde.

Hanide HANGÜL/Karar 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner182

banner181