Otoyol projesi hangi ili nasıl etkiledi!
Türkiye'nin sanayisi gelişmiş bölgeleri ile nüfus ve turizm yoğunluğunun en yüksek olduğu merkezlerini birbirine bağlayan, toplam geçiş süresi 3,5 saat olması planlanan Gebze-Orhangazi-Izmir Otoyolu, son yılların en büyük kamu yatırımlarından biri olarak öne çıktı. Otoyol projesinin Balıkesir'den İzmir'e kadar olan kesiminde yaşanan fiyat artışlarının, kuzeydeki arazilerden daha düşük olduğu gözlemleniyor. Bu hattaki arazi fiyatları, özellikle tarla vasıflı arazilerin çokluğu ve projenin hala gözle görülür bir hal almaması nedeniyle, otoyolun kuzey kesimindeki kadar artmadı. Otoyoldaki etapların ilerlemesiyle birlikte özellikle İzmir girişinin çok değer kazanması bekleniyor.

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu güzergahındaki köylerdeki araziler değerlenmeye başlarken dönümü 5 bin lira ile 100 bin lira arasında değişen fiyatlardan arazi satışı yapılıyor. İzmit Körfez geçişini kısaltacak Osman Gazi Köprüsü, Gebze'den ziyade Yalova tarafındaki arazileri değerlendirdi. Fiyatlar Yalova'dan uzaklaştıkça düşüyor. Laledere Köyü'nde dönümü 15-20 bin lira arasında değişen araziler buna örnek gösteriliyor. Orhangazi Ovaakca (iznik Gölü) tarafında da dönümü 10-15 bin liraya arazi bulmak mümkün. Ovaakca Köyü'nün arka kısımlarındaki arazilerin dönümü ise 5-10 bin lira aralığına kadar düşüyor.

YALOVA'DA YÜKSEK PRİMLİ BÖLGELER HANGİLERİ
Yalova'da villa ve çiftliklerin yoğun olarak yer aldığı Kadıköy, Kurtköy, Subaşı, Çavuşçiftliği, Kabaklı, Sultaniye ve Kazımiye köylerinin bulunduğu alan arazi fiyatlarının en çok arttığı yerler arasında. Altınova'ya bağlı köyler içerisinde en cazip ve en değerli arazilerin bulunduğu köy ise köprünün ayaklarının kurulacağı Hersek Köyü. Projenin geçeceği Çukurköy, Denizçalı, Kılıçköy ve Kabaklı gibi alanlardaki tarlaların büyük kısmı imara açıldı. İzmir Otoyolu'nun kuzey kısmında ciddi bir hareketlilik görüldüğüne dikkat çeken Altın Emlak Genel Müdürü Hakan Erilkun, Osman Gazi Köprüsü ve Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nun etkisiyle özellikle Yalova ve Bursa'nın dağ köylerinin bile değerlendiğini vurguluyor. Erilkun, "Arsa bazında en yoğun talepler Termal ve Armutlu'da görülüyor, özellikle Arap yatırımcıların yoğun alınılan söz konusu. Bu bölgelerin en kıymetli noktalarında metrekare fiyatları 175 lira ile 190 lira aralığında seyrediyor" diyor.

MAYIS SONUNDA DEVREDE
Başlangıçta 377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 421 km olması planlanan ve Osman Gazi Köprüsü'nü de içeren Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, güzergah boyunca karşılaşılan zemin sorunları nedeniyle 384 km otoyol ve 49 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 433 km olarak revize edilmişti. Proje, Türkiye'nin ulaştırma alanındaki en büyük yatırımlarından biri olarak da dikkat çekiyor. Otoyolun, geçtiği güzergah üzerinde yer alan istanbul, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa gibi illerin çevrelerindeki bölgelerin sanayi ve ekonomisine katkı sağlaması, yeni yatırımları artırması bekleniyor. Bu yolla taşıt işletme giderlerinde yıllık 870 milyon lira tasarruf sağlanacağı hesap ediliyor.

Projenin can alıcı etabı olan Osman Gazi Köprüsü'nün son tahliyesi, geçtiğimiz haftalarda yerleştirilmişti. Bugüne kadar kamulaştırmalar dahil 12 milyar 911 milyon lira yatırım yapılan projenin toplam maliyetinin 30 milyar lirayı bulması bekleniyor. Projenin ilk etabını oluşturan Osman Gazi Köprüsü'nü de içeren 40 km'lik Altınova-Gemlik bağlantısının mayıs sonunda devreye alınması planlanıyor. Köprünün devreye alınması ile birlikte Bursa, Yalova ve çevresinde hem arazi hem de gayrimenkul hareketliliği yaşanması bekleniyor.

EN YÜKSEK ARTIŞ KUZEYDE!
Proje kapsamında yer alan Osman Gazi Köprüsü'nün inşaatının başlamasıyla birlikte, köprünün kuzeyinde yer alan Gebze, Dilovası gibi ilçelerde değer artışlan yaşanmaya başladı. Gebze-Dilovası bu süreçte en ciddi fiyat artışı yaşayan ilçe olurken, son dört yılda ilçede yüzde 100'ün üzerinde artışlar yaşandı. Ancak bölgenin zaten Türkiye'nin en yüksek fiyatlı sanayi arsalaRInı barındırması, değer artış yüzdesinin diğer bölgelere göre daha düşük seviyelerde olmasını beraberinde getirdi.

TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Makbule Yönel Maya, gayrimenkul bazında yüzdesel olarak en yüksek fiyat artışlarının açılışın gerçekleştiği veya yakın zaman sonra gerçekleşeceği bölgelerde yaşandığına dikkat çekiyor. Bu duruma paralel olarak en önemli fiyat artışları Yalova ve Bursa illerinde oldu. Yalova'ya bağlı Altınova ve Çiftlikköy ilçelerinde son altı yılda özellikle tarla vasıflı gayrimenkullerde fiyat artışı 3-4 kat seviyelerinde gerçekleşti. Bursa'nın kuzeyinde yer alan Orhangazi, Gemlik ve Osmangazi ilçelerinde ise bu oran 2-3 kat seviyesinde oldu. Bursa'nın güneyinde yer alan Nilüfer ve Karacabey ilçelerinde ise aynı dönemdeki artışlar daha düşük düzeylerde seyretti.

KOCAELİ'DE SEBEP KISITLI ARSA STOKU!
Osman Gazi Köprüsü ve Otoyol Projesi ile değerine değer katan bölgelerden biri de Kocaeli. Kocaeli Emlakçılar Derneği Başkanı Alpay Hacıoğlu, kentte yeni imar alanlarının olmaması nedeniyle yaşanan arsa sıkıntısının devam ettiğini, kısıtlı arsa stokunun fiyatları yükselttiğini söylüyor. Hacıoğlu, Körfez Geçiş Köprüsü'nün bölge için çok önemli bir proje olduğunu, otoyol projesi ile de bölgenin değerlenmeye devam edeceğini vurguluyor.

BALIKESİR'E ETKİSİ AZ OLDU
Yalova ve Bursa ile kıyaslayınca, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nun çok daha düşük oranlarda Uyarlandığı bir il de Balıkesir oldu. Makbule Yönel Maya, otoyol inşaatının daha düşük seviyelerde olması nedeniyle artışın diğer illere göre kısıtlı oranlarda yaşandığı bu ilde son beş yılda yüzde 100'ün üzerinde artış olduğunu vurguluyor.

Balıkesir ilinde özellikle Susurluk ve çevresi en çok talep edilen bölge olarak ön plana çıkıyor. İzmir-İstanbul Otoyolu'nda çalışmalarının sürdüğü Bornova viyadüğü ve Kemalpaşa Bağlantı Yolu bölgesindeki Pınarbaşı, Doğanlar ve Yunus Emre Mahallesi mevkilerinde gayrimenkul fiyaüan yüzde 25 oranında arttı. Projenin tamamlanması sonrasında fiyaüarın daha da artması bekleniyor.

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nun Manisa ayağının Şehzadeler, Soma, Kırkağaç ve Turgutlu ilçelerinin yakınlarından geçmesi nedeniyle bu bölgelerde arsa ve arazi fiyatlarında önemli oranlarda artış bekleniyor. Soma-Kırkağaç bölgesinde tarla vasıflı arazilerin metrekare satış fiyatları son iki yılda ortalama iki kat arttı.

YENİ BORNOVA ÖNE ÇIKIYOR
Otoyol çalışmasının özellikle izmir'in Yeni Bornova olarak adlandırılan Çamdibi-Altındağ bölgesinde ciddi bir talep yaratması bekleniyor. Otoyol aracılığıyla İzmir'e gelenleri ilk karşılayan bölge, aynı zamanda arsa ve satış fiyatları nedeniyle de İzmir'in gelişmeye en uygun bölgesi olarak değerlendiriliyor. Bu bölgelerde projenin açıklandığı 2013 yılından bu yana arsa değerleri ortalama olarak iki kat artış gösterdi.

Proje nedeniyle emlak sektöründe Bornova ilçesi ile beraber doğrudan etkilenmesi beklenen bir diğer bölge Kemalpaşa ilçesi. Kemalpaşa OSB'nin kuzeyinden devam eden otoyol nedeniyle, en başta bu OSB'de olmak üzere, Sütçüler ve Kemalpaşa ilçe merkezlerinde gayrimenkul fiyatlarında son üç yılda yüzde 30-40 oranında artış gözlendi. Otoyola yakın bölgelerdeki arazi fiyatları ise aynı dönemde ortalama iki kat araş gösterdi.

"İZMİR'E TALEP ARTACAK"
Son yıllarda büyük yatırım alan İzmir'in özellikle konut sektörünün yeni cazibe merkezi olma yolunda ilerlediğini vurgulayan İzmir Emlakçılar Odası Başkanı Mesut Güleroğlu, "Otoyol projesi ile İstanbul, Bursa, Manisa, İzmir gibi dört büyük kent birbirine daha da yakınlaşacak. İstanbul'dan yola çıkan biri 3,5 saat sonra İzmir'de olabilecek. Körfezi geçmek 6 dakikaya inecek. Böylece hem zamandan hem yakıttan tasarruf edilebilecek" diyor. İklimi, konumu ve güzellikleriyle İzmir'in yerleşim bakımından otoyol projesi ile daha çok talep göreceğini belirten Güleroğlu, bu nedenle bölgedeki arazilerin şimdiden değerlenmeye başladığını ve gelecekte de değerlenmeye devam edeceğini vurguluyor.

İzmir Çevre Yolu üzerindeki Anadolu Lisesi Kavşağı'ndan başlayan Gebze - Osmangazi - İzmir Otoyolu'nun, İzmir Limanı'nın yanı sıra Çandarlı'da inşa edilmeye başlayan liman ile Marmara Bölgesi'ndeki limanlarla bağlantısı sağlanacak. İzmir ve çevresindeki Çeşme, Foça, Dikili, Bergama gibi turizm merkezlerinin potansiyelini 12 aya çıkarması beklenen otoyol projesinin, tarih ve kültür turizmine yönelik ziyaretçi sayısını da artıracağı öngörülüyor.

YERLİ YATIRIMCI İLGİSİ
Özellikle 2015 yılında bölgede yerli yatırımcıların arazi alımları yaptıkları da vurgulanıyor. Körfez sermayesinin de özellikle Yalova ve Bursa illerine yatırım yaptığı biliniyor.

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nun henüz belirli bölümleri tamamlanırken en yüksek fiyat artışlarının da inşaatın tamamlandığı bu bölgelerde gerçekleştiği görülüyor. İnşaatın devam ettiği bölgelerde İse artışın, inşaatın tamamlanacağı tarihe kadar devam etmesi bekleniyor.

2019 yılında inşaatın tamamlanmasıyla, otoyol bölgesinde yeni imar planlan yapılıp yeni yerleşimlerin oluşması diğer beklentiler arasında. Bu beklenti otoyol hattındaki arazilerin değerlenmesinde temel faktörü oluşturuyor.

İzmit Körfez geçişiyle bağlantılı olarak, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu yılda 870 milyon lira tasarruf sağlayacak. Otoyol, İstanbul-İzmit ve İzmit-Yalova güzergahındaki sanayi kuruluşlarının lojistikle ilgili sıkıntılarının aşılmasında etkili olacak.

FİYATLAR TAVAN YAPTI
Otoyolun devreye girmesiyle, Karamürsel-Yalova-Orhangazi aksında, sanayi ve konut alanlarında önemli büyüme olması bekleniyor. İzmit Körfez Geçiş köprüsü ve Otoyol projesi ile bölgede fiyatlarda büyük bir araş yaşandığına dikkat çeken Bursa Emlak Müşavirleri Odası Başkanı Erdal Çelebi, kentte arsa ve arazi fiyatlarının tavan yaptığını söylüyor. Proje güzergahında yer alan Bursa, Kocaeli ve İzmir arasındaki tüm akslarda önemli bir fiyat artışı olduğunu vurgulayan Çelebi, "Sanayi alanlarının bu bölgede olmasını ve kentlerin batı yönlü gelişimini de göz önüne alırsak, bu fiyat artışlan doğal karşılanmalı. Özellikle köprünün açılması ve otoyolun devreye girmesiyle fiyatlarda yeni bir artış yaşanacaktır" diyor.

Gebze - Osmangazi - İzmir Otoyolu ve Osman Gazi Köprüsü'nün Yalova'nın İstanbul, Kocaeli ve Bursa ile bütünleşmesini sağlaması bekleniyor. Eva Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Cansel Turgut Yazıcı, Osman Gazi Köprüsü ile kara ulaşımının yanı sıra bölgedeki limanların, marinaların ticaretteki etkinliğinin de önemli ölçüde artacağını, bu nedenle Yalova, İstanbul, Kocaeli ve Bursa illerinin üst ölçekte ortak planlama yapmalan gerektiğini vurguluyor.

Levent Gökmen/Ekonomist Dergisİ 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner182

banner181