Patronların ağzından konutta markalaşmanın avantajları!
Konut sektörü son yıllarda baş döndürücü bir hızla büyüyor. Bu süreçte de farklı olan, tüketicinin beğenisini kazanan başarıyı kazanıyor, projesini kolay satıyor. Peki başarının ölçütü nedir? Uzmanların bu soruya yanıtı ise "tüketicinin taleplerini karşılayıp geliştirdiği projeleri kolay satabilmek" oluyor. Bunun için de inşaat şirketleri marka ve konsept yaratarak zincirleşme yoluna gidiyor. Türkiye'de markalaşma serüveni Erhan Boysanoğlu ve ortakları tarafından yarım asır önce kurulan Mesa ile başladı, Ağaoğlu'nun My konsepti ile devam etti. Günümüzde Nef ten Makro İnşaat'a, Teknik Yapı'dan Kuzu Grup'a kadar birçok şirket tek marka ve konsept çatısı altında kendi zincirini oluşturmuş durumda. 

TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Makbule Yönel Maya, markalaşıp bir konsept yaratmanın tüketici güvenini ve sadakatini sağlama konusunda şirketlere kolaylık sağladığını söylüyor. Maya, rekabetin arttığı günümüzde marka yaratarak zincirleşen şirketlerin sağladıkları güvenle daha başarılı satış grafiği izlediklerine dikkat çekiyor. 

BAŞARININ SIRRI
Ekonomist dergisi olarak sektördeki eğilimi mercek altına alıp konutta marka ligini araştırdık. Buna göre 27 marka, 516 projede 229 bin konut üretmiş durumda. Araştırmamızın sonucunda bugüne kadar 180 projede 95 bin konut üreten 

'İKNA KABİLİYETİMİZ ARTTI'
Nef İcra Kurulu Başkanı Erden Timur; "Nef olarak görücüye çıkan projelerimizin yüzde 77'sini 90 günde satıyoruz. Neden biliyor musunuz? Çünkü satışlarımızın yüzde 52'sini müşterilerimizin tavsiyesi sayesinde gerçekleştiriyoruz. Yüzde 20'sini de dijital kanallardan ulaştığımız tüketicilere gerçekleştiriyoruz, ikna kabiliyetimizin zincirleştikçe arttığını görüyoruz" 

Mesa, marka liginde ilk sırayı alırken sektöre yeni inşaat teknolojilerini de kazandırdı. 
Mesa Yönetim Kurulu Başkanı Erhan Boysanoğlu, bir konut projesinin doğru yerde, doğru konumlandırılıp doğru fiyatlandırılmasıyla başarıya ulaşabileceğine dikkat çekiyor. Türkiye'de sektörün kalite standartlarını belirleyen bir marka olarak kaliteden ödün vermemeleri sayesinde yarım asırdan bu yana var olabildiklerini belirten Boysanoğlu, net- brüt farkı olmaksızın satış yapan ender markalardan biri olduklarını da vurguluyor. Tüketicinin konut alırken bildiği, güvendiği markadan alım yapıp sorun yaşamak istemediğine de dikkat çeken Boysanoğlu, "Son yıllarda öne çıkan sektörümüze başka sektörlerden gelen yatırımcılar da bulunuyor. İşi bilmeyen yatırımcılar sektörde kalite standartlarını düşürüyor. Bu durumda köklü markaların tüketici tarafından tercih edilmesini sağlıyor" diyor. 1990'lı yılların sonunda My konsepti ile sektörde markalaşmaya öncü olan Ağaoğlu da bugüne kadar 35 projede 35 binin üzerinde konut üreterek zincir marka liginde ikinci sıradaki yerini aldı. Üçüncü sıra ise Avrupa Konutlarımarkası ile 14 projede 17 bin 500 konut üreten Artaş İnşaat'ın oldu. 

"KONSEPT İTİBAR GETİRDİ"
Ağaoğlu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ağaoğlu; "1990'ların sonlarında geliştirdiğimiz My konsepti ile 35 binin üzerinde konut üretip markalı konut sektörünün öncüsü olmayı başardık. Türkiye itibar Endeksi tarafından yapılan araştırmada 6 yıldır Türkiye'nin en itibarlı inşaat firması olma özelliğinin altında markamıza olan güven yatıyor. Tüm projelerimizde bu konsepti bir yaşam standardı haline getirdik."

MARKALAŞMANIN 4 AVANTAJI
1-Markalaşıp zincir haline gelinmesiyle bir kalite standardı oluşturulabiliyor. 
2-Müşteri markayı tanıyıp ne satın alacağını bilerek güvenli alım yapabiliyor. 
3-Geliştirilen yeni projelerde tanınmanın avantajı ile çekirdek kitleye satış yapabilme fırsatı doğuyor. 
4-Satış sonrası güvencesi ile müşteri memnuniyeti yaratılıyor. 



SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ÖNEMLİ
Konut sektörü Türkiye'de son yıllarda inanılmaz boyutlarda bir gelişme gösterdi. Bu gelişim sadece projelerin mimarisi, yapım hızı ya da inşaat kalitesiyle de sınırlı kalmadı. Sektörün literatürüne yeni yeni kavramlar girdi. Müşteri memnuniyeti, satış sonrası hizmetler, proje yönetimi, sürdürülebilirlik konut projeleri geliştiren inşaat şirketlerinin üzerinde önemle durmaları gereken konuların başında gelmeye başladı. Sürekli başka bir marka üretip, her seferinde yeni bir marka yatırımı yapmaktansa, Mavera markasını oluşturup, bu markaya sürekli yatırım yapmayı pazarlama açısından daha efektif bulduklarını belirten Makro İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Ercan Uyan, 20 yıl sonra da proje üretmeye devam etmek ve kalıcı bir marka olmak istediklerini vurguluyor. Aynı marka ile yola devam etmenin firmaya kurumsal bir kimlik kazandırdığına dikkat çeken Özyurtlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Özyurt, "Marka algısı yaratmayı başardığınızda ve tüketicinin zihninde bir kelimeye sahip olduğunuzda artık markanızın bir imajı oluşuyor. Tabii bu durum yatırımcının zihninde bir bilinirlik ve güven yaratıyor" diyor. 

Babacan Holding Crown 4 1.050 Bu marka ile 2010-2014 yılları arasında proje geliştirdi. S3 Dumankaya Flex 466 Bu marka ile yeni projeler geliştirilmesi planlanıyor. Pasifik İnşaat Next Level 1 429 Next Level markası ile Ankara'da iki yeni proje daha üretmeye hazırlanıyor. Çağlayan Adliyesi civarında 3, Levent- Zincirlikuyu aksına yakın bölgede 2 olmak üzere toplam 5 yeni proje hayata geçirecek. Mint Mint 0 Mom Yapı 239 Şirket bu marka ile önümüzdeki dönemde yeni projeler planlıyor. fH RAM Gayrimenkul Manaa 150 Etiler'de 2, Fenerbahçe ve Bağdat Caddesi'nde birer projede 143 konut üretiyor. Not. Konut sayısına göre sıralanmıştır.

ANADOLU'YA AÇILIYORLAR 
Sektörde markalaşan bir diğer şirket de Next Level markasını yaratan Pasifik İnşaat. Zincirlerinin ilk halkası olan Next Level Ankara'yı 2013 yılında teslim ettiklerini belirten Pasifik İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Erdoğan, markanın gördüğü yoğun ilgiden dolayı Ankara'da Next Level markalı ikinci ve üçüncü projeyi hayata geçireceklerini söylüyor. 

Next Level markası ile üst segment projeler yaptıklarına dikkat çeken Erdoğan, "Tüketici tüm standartların sağlandığı markalı konut istiyor. Biz de markamızla tüketicinin taleplerini karşılayıp proje ürettiğimiz bölgenin kalite standartlarını yukarı taşıyoruz. Dikmen'de Next Level Yıldız adıyla 1 milyar 250 milyon yatırım değerine sahip bin 750 konutluk projeye başlayacağız. Büyükşehirden aldığımız arazide Büyükşehir içinde bin 500 konut yapacağız" diyor. 

'SATIŞTA GÜVENİ YAKALADIK'
Artaş İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Çetinsaya "Her üretilen bir malin kalitesi, standartları oluşuyor. Vatandaşlar marka olmasını istiyor çünkü bu sayede bir standardı yakalıyor. Biz de bir standart oluşturduk. Standardımız arkasında bir servis hizmeti veriyoruz. Satışta müşterinin güvenini yakaladığınız için satışta kolaylık oluyor" 

 "MARKA DEĞERİ ÖNEMSENİYOR' 
Teknik Yapı Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Umut Durbakayım; "Tüketici gözünde bir inşaat firmasını başarılı kılan yaptığı projelerin de marka değeri taşımasıdır. Mesela Uphill Court projemiz en çok kazandıran proje olarak müşteri memnuniyeti kazandırırken, Evora istanbul projemiz orta ölçekli bir ilçe büyüklüğü ile hafızalara kazındı." 

NEDEN MARKALAŞIYORLAR? 
Günümüzde konut üreticilerinin işi proje geliştirmek ve üretmek ardından da üretilen konutları satmakla sınırlı değil. Özellikle markalaşmış ya da markalaşma yolunda hızla ilerleyen şirketler müşteri memnuniyetini ön planda tutarak müşterisiyle uzun süreli güven ilişkisi kurmak istiyor. Türkiye'deki konut satışlarının önemli bir kısmı oturum amaçlı konutlardan oluşuyor. Hal böyle olunca da alıcı kitlesi, memnun kaldığı bir inşaat şirketinin daha sonra yapacağı başka bir projeden de alım yapabiliyor. Ayrıca yakın çevresine memnun kaldığı şirketin projelerini de tavsiye ediyor. Ispartakule'nin antik dönem ismi olan Spradon'u markalaştırıp Bahçeşehir'de kült bir isim olmasını sağladıklarını belirten Kuzu Grup Yönetim Kurulu Üyesi Özen Kuzu, projelerinin bulunduğu lokasyonun farkındalığını ve değerini artırdığını söylüyor. Kuzu, aynı marka ile zincirleşmenin daha fazla tanınmışlık, daha hızlı satış, müşteri memnuniyeti ve sadakatinin yanı sıra markanın sürdürülebilirliğini sağladığını da vurguluyor. Bir markanın tercih edilmesinin en önemli kriterlerinden biri de satış sonrası verdiği hizmetler oluyor. Satış sonrası hizmetler organizasyonunu iyi kurgulayamayan şirketler başarısızlığa mahkum oluyor.

​Levent Gökmen / Ekonomist Dergi

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner182

banner181