banner4

İşte Avrasya Tüneli hakkında merak edilen sorular ve cevapları!
banner30

Asya ile Avrupa'yı deniz tabanından tüp ile birbirina bağlayan proje Avrasya Tüneli'nde ilk geçiş tamamlandı.  20 Aralık'ta açılacak olan Avrasya Tüneli, dünyada deniz altından en derinden geçecek tünel olacak. 14,6 kilometre toplam uzunluğa sahip projenin, deniz altından geçen kısmı ise 3,4 kilometre olarak inşa edildi. İşte Avrasya Tüneli hakkında merak edilen sorular ve cevapları!

Marmaray ve Avrasya Tüneli’nin farklı ne?
Marmaray raylı sistem için, Avrasya Tüneli Projesi ise yalnızca hafif araçların (otomobiller, minibüsler) kullanımına izin verilecek şekilde tasarlandı. Marmaray, İstanbul Boğazı’nın tabanına yerleştirilen tüp tünellerle tamamlandı. Avrasya Tüneli Projesi’nde ise deniz tabanının altından geçen iki katlı bir karayolu tüneli inşa edildi.

Avrasya Tüneli güzergahı ! Proje için neden bu güzergâh seçildi?
İstanbul Üniversitesi tarafından 1997 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi adına hazırlanan Ulaşım Master Plan Çalışması bulgularına dayanılarak, 2003 yılında yeni Boğaz geçişi için ön fizibilite çalışması yapıldı. Buna göre, yeni bir köprü inşasının önemli çevresel zorlukların yanı sıra planlama ve tasarım güçlüklerine yol açacağı sonucuna varılarak bir karayolu tüneli yapılması tavsiye edildi. 2005 yılında ise tünel geçişinin güzergâh seçeneklerini inceleyen bir fizibilite çalışması gerçekleştirildi. Bu fizibilite çalışmasının ardından bugünkü güzergâh, şu üç ana nedenden dolayı tercih edildi:

Mevcut iki köprü ile bağlantılı olarak tünelin konumunun Boğaz geçişlerinde sağladığı eşit dağılım;
Tünel uzunluğunun kısa olması sonucunda en düşük yatırım maliyeti;
İnşaat şantiyelerinin ve işletme tesislerinin (gişeler, işletme binası) kurulması için yeterli alanın mevcut olması.

Tünel içi havalandırma nasıl sağlanacak?
Hem tünel içi hem de tünel dışı hava kalitesi ile ilgili uluslararası standartlar çerçevesinde birçok çalışma yapılarak raporlar hazırlanmıştır. Bu raporların sonuçları değerlendirildiğinde, Projeyi hazırlayan ve denetleyen tüm taraflar, en kötü şartlar altında dahi, iki bacalı mekanik havalandırma sistemini Avrasya Tüneli için uygun ve yeterli bulmuştur. Tünel içerisinde oluşan egzoz emisyonları, her iki katta 46’şar adet bulunan toplam 92 adet jet fanlar yardımıyla bacalara gönderilecek ve her bir bacada 1’i yedek 4 adet bulunan dikey fanlar yardımıyla emilerek tahliye edilecektir.

Tüneli hangi araçlar kullanabilecek?
Tünel yalnızca hafif araçların (otomobiller, minibüsler) kullanımına izin verilecek şekilde tasarlandı. Ağır taşıtlar, iki tekerlekli araçlar (motorsiklet, bisiklet) ve yayalar tünelden faydalanamayacaklar.

Tünel geçiş ücreti ne kadar olacak? Her iki yönde de ödeme yapılacak mı?
Tünel geçiş ücreti otomobiller için 4 dolar + KDV, minibüsler için 6 dolar + KDV karşılığı Türk Lirası seviyesinde olacak. Her iki yönde de ödeme yapılacak.

Diğer alternatiflere göre Avrasya Tüneli ekonomik olacak mı?
Avrasya Tüneli birçok açıdan ekonomik bir tercih olacak. Avrupa yakasında yer alan Kazlıçeşme ve Anadolu yakasında yer alan Göztepe arasında yapılacak yolculukta mevcut Boğaz geçişlerinin kullanılması halinde, uzun mesafeli ve araç trafiği yoğun olan bir seyahat gerçekleştiriliyor. Mesafenin uzaması ve araç trafiğinin yoğun olması sonucu yakıt tüketimi artıyor. Bu etkenler, aynı zamanda aracın bakım masraflarını da çoğaltıyor. Avrasya Tüneli Projesi ise Kazlıçeşme – Göztepe arasındaki en kısa güzergâh olacağı için yakıt masrafı düşecek. Avrasya Tüneli Projesi'nin sağlayacağı akıcı trafik, yakıt ekonomisine katkı oluşturacak. Bununla birlikte aracın bakım masrafları da azalacak. Sadece araç geçiş ücreti alınacak olan Avrasya Tüneli’nde yolcular için ödeme yapılmayacak.

Avrasya Tüneli Projesi’nde tünel içi güvenlik ve emniyet nasıl sağlanacak?
İnşaat ve işletme aşamalarında ileri teknolojilerin kullanıldığı Avrasya Tüneli Projesi, işlevsel, güvenilir, mevcut ulaşım sistemine entegre, hızlı ve etkin trafik yönetim ile denetimine sahip bulunuyor. Operasyon Merkezi, 24 saat boyunca tünelin güvenli ve sağlıklı çalışması, trafiğin kesintiye uğramadan verimli akışının sağlanması için faaliyet gösterecek. Her 600 metrede bir konumlanan emniyet şeritleri, alt ve üst katlar arasında geçişi sağlayan ve tünel boyunca uzanan acil tahliye sistemi ile güvenli bekleme alanları, anlık bilgi akışı için genel anons sistemi bulunacak. Ayrıca tünelin her noktasından erişilebilen haberleşme ve ihbar sistemi, tünelin her noktasının 7x24 izlendiği CCTV (Kapalı Devre Televizyon) sistemi ve olay algılama sistemleri, yangına dayanıklı yüzey kaplaması, tünelin her noktasından rahatça erişilen özel yangın tesisatı ile hizmet verilecek.

İstanbul’da büyük bir deprem bekleniyor. Güçlü bir deprem ve tsunami gerçekleşirse Avrasya Tüneli zarar görür mü?
Avrasya Tüneli Projesi, en başarılı tünel projelerinin ve bu alanda ulaşılan bilgi birikiminin sentezi olarak geliştirildi. Tünel, İstanbul'da gerçekleşebilecek büyüklükte depremler göz önüne alınarak tasarlandı ve ileri teknoloji ve mühendislik uygulamalarıyla deprem ve tsunamiden etkilenmeyecek yapıda inşa edildi.

Avrasya Tüneli kaç şiddetinde bir depreme dayanıklıdır?
Mw 7,25 büyüklüğünde bir depremin Ana Marmara Fayı'na ortalama 17 km mesafede bulunan Avrasya Tüneli’nde yaratacağı şiddet EMS'98 ve MMI ölçeğine göre ortalama 8 olacaktır. Ancak Avrasya Tüneli'nin deprem tasarımı 9 şiddetinde bile hasar görmemesini temin etmektedir.

1999 Kocaeli depreminin yarattığı tektonik gerilme değişikliğinin fay yırtılmasının batı ucundaki etkisi ve 1894 depreminden beri Ana Marmara Fayı’nda Mw=7’den büyük bir deprem gözlenmediği dikkate alınırsa bu fay üzerinde Mw 7,25 büyüklüğünde karakteristik bir depremin meydana gelme olasılığı yıllık yüzde 2-3 olarak belirlenmiştir. Bu unsur dikkate alındığında, deprem tasarımı 9 şiddetinde bile hasar görmeyecek şekilde yapılan Avrasya Tüneli’nin bu konuda oldukça güvenli olduğunu söylemek mümkündür.

Avrasya Tüneli nasıl yapıldı?
Boğaz geçişi tünelinde sadece bu projeye özel olarak tasarlanan TBM (Tunnel Boring Machine – Tünel Kazma Makinesi) kullanıldı. Tünel Kazma Makinesi, bentonit bulamacı kullanan tünel açma makineleri arasında 11 bar değerindeki işletme basıncı ile dünyada 1’inci sırada, 13,7 metre kazı çapı ile dünyada 6’ncı sırada yer alıyor. Anadolu yakasından başlayan tünel inşaatı, Tünel Kazma Makinesi'nin deniz tabanının yaklaşık 25 metre altından toprağı kazarak ve iç çeperleri oluşturarak ilerlemesi sonucunda Avrupa yakasında 22 Ağustos 2016 tarihinde tamamlandı. TBM’nin günlük ilerleme hızı ortalama 8-10 metredir. Dünyanın önde gelen mühendislik projelerinden biri olan Avrasya Tüneli Projesi, modern güvenlik donanımına sahip olacak.


 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner7

banner36