İşte Mega Proje'lerdeki son durum!
Son 13 yılda ulaşım ve iletişimde önemli adımlar atıldı. 253.3 milyar liralık yatırım yapıldı. Doğaya, tarihi dokulara zarar vermemek için zaman ve para kayıplarını dikkate almıyoruz ve bu dokuları korumaya gayret ediyoruz. İstanbul'da Atatürk Havalimanı, 3. Havalimanı, 3. Köprü ve İzmit Körfez Geçişi arasındaki yolda çevre ve tarihi koruma kaygısıyla 37 viyadük yaptık. 

1. 3. Havalimanı
İlk etabı 2018de bitecek
İhalede 25 yıllık kira bedeli için en yüksek teklifi, 22 milyar 152 milyon Euro artı KDV ile Limak - Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu vermişti. Yatırım maliyeti ve yıllık kira bedeli toplamı 33 milyar Euro'yu geçen bir proje olarak, bugüne kadar Türkiye'de yapılmış en büyük proje olma özelliğine de sahip. Yapımı tamamlandığında dünyanın en büyük havalimanı olacak ve bölge ülkelerine de hizmet veren önemli bir aktarı merkezi olacak. 1.1 milyar Euro yıllık kira geliri ve 200'ı aşkın uçağın aynı anda yolcu alabileceği 1.5 milyon metrekarelik terminali olacak. 2018 yılında ilk etabı tamamlanarak hizmete alınacak.

-Taşeronlar dahil toplam çalışan sayısı: 13.000
-Fiziksel ilerleme: Yüzde 14
-Bugüne kadar yapılan yatırım: 1.5 Euro (5 milyar lira).
-Proje tamamen bittiğinde doğrudan istihdam: 209.525 kişi
-GSMH'ye katkı: Yüzde 4.52
-Yolcu sayısı: 100.000 milyon

2. Yavuz Sultan Selim Köprüsü
10 şeritli köprüde sona yaklaşıldı
Yavuz Sultan Selim Köprüsü, gidiş ve geliş istikametlerinde 4 er karayolu şeridi ile ortada 2 demiryolu şeridi olmak üzere toplam 10 seride sahip. Köprü genişliği 59 metre. Bu da dünyanın en geniş asma köprüsü unvanını getiriyor. Kule yüksekliği 322 metre ve bu rakam da dünyada bir rekor.

3. İstanbul-İzmir Otoyolu
Son tabya 21 Nisanda
İstanbul-İzmir Otoyolu projesi içerisinde yapımı devam eden İzmit Körfez Geçişi Köprüsü, en büyük orta acık hk lı asma köprüleri arasında dünyada 4. sırada yer alacak. 21 Nisan'da yapılacak törenle son tabyası konulacak köprü, mayıs ayında hizmete açılacak. 4 saatlik körfez çevresi yolu köprü ile 4 dakikaya inecek.

-İzmit Körfez Geçişi projesinin maliyeti: 6.3 milyar dolar.
-Toplam istihdam: 7 bin 918 kişi
-Maaşlar ve imalat giderlerin yıllık toplamı: 375 milyon TL.

4. İstanbul-Gebze-Halkalı banliyö hatları
2018 yılında hizmete girecek

Projenin iki yıl sonra tamamlanarak hizmete girmesi bekleniyor.

-Maliyeti: 1.042 milyar Euro.
-Toplam İstihdam: 829 kişi
-Projenin bölgeye yıllık ekonomik katkısı: 500 milyon TL

5. Avrasya tüp geçişi projesi
Geri sayım başladı

Marmaray'ın ikizi olan Avrasya Tüp Geçişi Projesi, dünyada deniz altından en derinden geçecek tünel olacak. 2016 sonunda hizmete alınacak.

-Toplam uzunluğu: 14.6 km, Deniz altı uzunluğu: 3.4 km
-Toplam istihdam: 1800 kişi
-Bölgeye yıllık ekonomik katkısı: 560 milyon TL
-Zaman tasarrufu: 52.000.000 saat/yıl
-Yakıt Tasarrufu: 160.000.000 TL/yıl (38 milyon litre yakıt)
-Çevresel Katkı: 82.000 ton emisyon miktarında azalma.

6. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu

En büyük üçüncü proje olacak
Boğaz Tüp Geçişi (Marmaray) projesi ve BTK Demiryolu projesi tamamlandığında Asya'dan Avrupa'ya, Avrupa'dan Asya'ya cok büyük hacimde taşınabilecek yüklerin önemli bir bölümü Türkiye'de kalacak. Türkiye, uzun vadede milyarlarca dolar taşıma geliri elde edebilecek. 2034 yılında ise söz konusu proje hatta üzerinde 3 milyon yolcu ve 17 milyon yük taşıma kapasitesine çıkılması tahmin ediliyor.

-Toplam istihdam: 8 bin 237 kişi
-Projenin bugüne kadarki ekonomik katkısı: 988 milyon TL Rize ile Erzurum'u kavuşturacak.

7. Ovit Dağı Geçidi
Rize-Erzurum arasındaki karayolunun İkizdere-İspir mevkiinde bulunan Ovit Dağı Geçidi karayolu tüneli ile geçiliyor. Çift tüp olarak inşa ediliyor. Uzunluğu 14.7 kilometre olacak. Tamamlandığında Türkiye'nin 2 en uzun, dünyanın ikinci uzun tüneli olacak.

-Toplam maliyet: 719 milyon TL
-İstihdam: 600 kişi
-Bölgeye yıllık ekonomik katkısı: 60 milyon TL.

Deniz ZEYREK/Hürriyet Gazetesi  
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner91