Kanal İstanbul için Panamalı ekip ile işbirliği yapıldı!
Hükümetin ilk defa 2011'de açıklayıp ve 'Çılgın Proje' olarak lanse ettiği Kanal İstanbul'da yasal sürecin ardından projelendirme çalışmaları da hızlı başladı. Uzunluğu 40 kilometre, genişliği 500 ve derinliği 30 metre olması planlanan kanal için, Panama hükümeti ile bilgi paylaşımına dair imzanm 27 Haziran'da atılmasının ardından heyecan büyüdü. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan'm, Panama Kanalı Genişletme Projesini gerçekleştiren ekiple iş birliği platformu kurulacağını açıkladığı çalışmalar, önümüzdeki günlerde daha da hızlanacak. Öncelikle proje için çalışma yapılacak, ardından ihale süreci başlatılacak. Güzergah tam olarak kesinleşmemekle birlikte kanal, ya Büyükçekmece ya da Küçükçekmece Gölü'nü geçerek Marmara Denizi'ne ulaşacak. Her iki durumda da İstanbul'un Avrupa yakası dev bir ada halini alacak. Kanalın iki yanına yapılacak tesislerle şehir yeni cazibe merkezine kavuşacak.

KANAL İSTANBUL FARKLI
Kanal İstanbul ile Panama Kanalının gerek coğrafi yapı gerek projenin yapım tekniği ve finansman modeli bakımından birbirinden farklı projeler olduğunu söyleyen Bakan Ahmet Arslan, "Kanal İstanbul, kendine özgü inşaat ve mühendislik tekniğiyle yapılacak, ancak Panama Kanalı'ndaki deneyimler son derece önemli" dedi. Çalışmalara göre, yeni su yolunun uzunluğu 40 kilometre, genişliği deniz yüzeyinde 500 metre, tabanda 400 metre ve derinliği de 30 metre olacak. Böylece İstanbul Boğazı'ndaki deniz trafiğini tehdit eden tankerler bu yeni kanalı kullanabilecek ve Boğaz'm güvenliği de sağlanmış olacak. Marmara Denizi ile Karadeniz arasında yapımı planlanan Kanal İstanbul Projesi için İmar Kanununa 'su yolu' tabiri ekleniyor. Kanunda, "imar planı kararıyla yapay olarak oluşturulan, deniz araçlanyla ulaşımın sağlandığı su geçidi" diye tanımlanıyor. Kanuna göre Kanal İstanbul Projesi ile ilgili maddelere göre, 'su yolu olarak gösterilen alanlardaki kamu taşınmazlan satılamayacak, başka amaçla kullanılamayacak.

YENİ CAZİBE MERKEZLERİ OLUŞACAK
-Gemi geçişlerinden milyarlarca dolar kazanılacak.
-Dünyanın incisi Boğaziçi rahatlayacak, daha güvenli hale gelecek.
-İstanbul, Boğaz'ın ardından yeni bir cazibe alanına kavuşacak.
-Kanalın iki tarafında eğlence ve alışveriş merkezleri kurulacak.
-Dev yeşil alanlarla şehir nefes alacak.

PANAMA KANALI DENİZDEN YUKARDA
Panama Kanalı, Orta Amerika'nın en güney ülkesi Panama topraklarmda yer alıyor, Atlas Okyanusu ile Büyük Okyanus'u birbirine bağlıyor. Yapımı ABD tarafından başlatıldı. Deniz seviyesinden 28 metre yukarısında yer alan, farklı yükseltilere sahip olup 'indirgeç' ve 'kaldırgaçlarla' gemilerin kolay ilerlemesi sağlanan kanal 77 kilometre. Panama'nın refahını gözle görülür biçimde artıran kanaldan, yılda 14 bin gemi geçiyor ve yüküne göre 40 bin ile 200 bin dolar ödüyor. Kanalm yapımı sırasında salgm hastalıklar, toprak kayması ve kazalarda 27 bin 500 kişi hayatını kaybetmişti.

SÜVEYŞ'İN TEMELİNİ OSMANLI ATTI
Akdeniz ile Kızıldeniz'i birbirine bağlayan yapay su yolu Süveyş Kanalının temelleri Osmanlı İmparatorluğu tarafından atıldı, 1896'da İngiltere'nin yönetiminde açıldı. Kanalın uzunluğu 163 kilometreyi bulurken, en dar yerindeki genişlik 300 metre. Ümit Burnu'nu ve Afrika sahillerini baştanbaşa dolaşan gemilerin yolunu kısaltan Süveyş Kanalı açıldığı dönemde Baharat Yolu'nu can oldu. Kanal, bugün Mısır'ın turizmden sonra en önemli ikinci gelir kaynağı. Dünya deniz ticaretinin yüzde 7'si bu kanaldan gerçekleşiyor ve ülkeye 4.8 milyar dolar kazandırıyor.

Canan ERASLAN/Türkiye Gazetesi 
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner91