Gayrimenkulde yatırım yaparken metro hatlarını takip etmek kazandırıyor!
Trafik çilesine çare olmak için İstanbul’un dört bir yanında kurulan metro istasyonu şantiyelerinde çalışmalar hızla devam ederken, her bir durak yeni servet alanlarının doğmasına neden oluyor. Artık hem müteahhitler hem de yatırımcılar için her durak bir servet değerinde.

Başta İstanbul olmak üzere Ankara, Bursa, Konya ve İzmir gibi büyükşehirler raylı sistem ağlarına yenileri eklenirken, bu gibi kamu yatırımlarının açıklanması gayrimenkul sektöründe hareketliliğe vesile oluyor. Konut alıcılarını cezbetmek isteyen inşaatçılar, yeni projeleri için metro güzergâhlarına odaklanırken, yatırımcılar raylı projeleri yüksek primin garantisi olarak görüyor. Örneğin İstanbul’da, “Her yerde metro, her yere metro” hedefiyle dört yıl önce hızlandırılan raylı sisteme dönük çalışmalardan nasiplenen semtlerde yer alan emlak fiyatları değer kazanıyor.

Hangi bölgeler öne çıktı?
Sektör için Anadolu yakasının yıldızı olarak görülen Üsküdar’da en düşük metrekareli daireler bin liradan kiracı bulurken, Çekmeköy Ümraniye ve Sancaktepe’deki metro duraklarının bulunduğu mahallelerde hem konut fiyatları hem de kiralar yükselişe geçmiş durumda. Kartal- Pendik ve Tavşantepe’nin ardından gelecek yıl hizmete girecek olan Gebze uzantılı raylı hat üzerindeki mahalleler de değer artışından etkilenecek. Avrupa yakasında ise, inşaatı devam eden Mecidiyeköy - Kağıthane - Alibeyköy - Mahmutbey metro hattının yanı sıra tünel ve tramvay gibi ulaşım alternatiflerinin geçtiği semtlerde diğer mahallelere göre fiyatlar yüzde 20 -25 daha

Projelere doping yapıyor
Son yıllarda yeni konut projelerinin tanıtımlarında önce çıkan ‘metronun yanı başında’ ya da ‘ metroya yürüme mesafesinde’ gibi mesajlar tüketicilerin alım psikolojisini olumlu yönde etkiliyor. Bu durumdan yararlanmak isteyen markalı konut üreticileri ise arsa geliştirme sürecinde kolay ulaşım odaklı bir politika izliyor. Belediyelerin yaptığı raylı sistem ihalelerini yakın takibe alan firmalar, ön tanıtım süreçlerinde ‘metro’ avantajını öne çıkarıyor. İstanbul’da son yıllarda lanse edilen projelerde itici güç olan metro ile yükselen semtler arasında Bağcılar, Esenler, Mahmutbey, Süleymaniye, Yenikapı, Levent Sanayi Mahallesi, Ayazağa, Cendere, İkitelli, Kağıthane, Avcılar Tahtakale, Beykoz, Kartal, Acıbadem, Göztepe, Yenisahra önde geliyor.

Metro varsa hızlı değerlenir
İstanbul’da, yıllar önce hizmete giren Aksaray – Atatürk Havalimanı ve Taksim – Levent hatlarının ardından zamanla açılan yeni istasyonlar, metrobüs hattı, tüneller ve köprüler, yükselen fiyatlarla metronun gayrimenkul pazarındaki etkisini ortaya koydu. Ulaşım yatırımlarının planlanmasından hizmete başlanması aşamasına kadar geçen sürede en az yüzde 20’lik bir artış söz konusu oldu.

BAŞKENTRAY HAMLESİ
Mevcut demiryolu hattının yenilenmesi ve standardının yükseltilmesini kapsayan Başkentray Projesi, başkentteki şehir içi ulaşımı rahatlatacak. Ulaştırma Bakanlığı, banliyö hattını metro standardına getirmenin yanı sıra, tüm hemzemin geçitleri kaldırmayı, yüksek hızlı tren (YHT) ile şehir içindeki mevcut metro sistemlerini entegre hale getirmeyi planlıyor. Ayrıca Ankara-İstanbul, Ankara-Konya ve Ankara-Sivas Hızlı Tren projeleri de başkente olan ulaşıma büyük katlı sağlayacak. Bu çerçevede Batıkent, Kurtuluş, Maltepe, Keçiören, Ulus, Yenişehir, Sincan bölgelerindeki gayrimenkuller daha da değerlenecek. Keçiören metrosu 27 kilometrelik ilave ile Çubuk’a kadar uzatılıyor. Ayrıca Atatürk Kültür Merkezi’nden Kızılay Meydanı’na kadar 3,5 kilometre daha ilave hat yapılacak.

İZMİRLİLERE YENİ HAT
Türkiye’nin en büyük kent içi ulaşım ağına ev sahipliği yapan İzmir’de trafik İstanbul kadar yoğun olmasa da raylı sisteme dair yatırımlar devam ediyor. Bunlar arasında Bornova Evka 3- Fahrettin Altay arasında yer alan 17 istasyonlu metro hafif raylı sisteminin 7,2 kilometre uzatılması öne çıkıyor. Metro hattı, Balçova, Çağdaş, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar, Narlıdere, Siteler, Kaymakamlık durakları eklenerek 7,2 kilometre daha uzayacak. İşletmeye 2020 yılında alınmasını hedeflenen hat tamamlandığında İzmir Metrosu Evka-3 ile Narlıdere Kaymakamlık arasında 19 kilometre hat uzunluğuna ulaşacak.

KONYALI DA SEVDİ
Önde gelen büyükşehirlerimizden Konya için de yeni metro hattı planı gündemde. Toplam 45 kilometre olacak Konya metrosunda ring hattı 20.7 km uzunluğunda inşa edilecek. Ring hattı, Necmettin Erbakan Üniversitesi kampüsünden başlayıp Meram Belediyesi önünde son bulacak. Ortaköy’den Sarıyer sahil hattı boyunca “metro” yapılacak.

Raylı sistem, deniz ve karayolu ulaşımı 83 bin metrekarelik alanın yayalaştırılmasıyla ve bir meydanla bütünleşiyor. Beşiktaş, Mecidiyeköy, Kâğıthane ve Alibeyköy üzerinden Mahmutbey’e oradan da İkitelli, Bahçeşehir, Esenyurt’a kadar uzanacak metro hatları Kabataş’ta entegre olacak. Mahmutbey Metrosu Kabataş’tan Karaköy ve Unkapanı Köprüsü’ne kadar uzatılacak. Dolmabahçe-Fındıklı arasındaki trafiğin de yere alınacağı projenin çalışmaları devam ediyor.

YENİ METRO HATLARI
Yeni metro projeleri ile İstanbul’da Adalar hariç raylı sistemin gitmediği ilçe kalmayacak. Bu ilçeler arasında en şanslı olanları ise Küçükçekmece, Bahçelievler ve Bağcılar, Beykoz, Üsküdar, Sarıyer, Beşiktaş, Şişli, Sultanbeyli, Başakşehir şeklinde sıralayabiliriz. Bu arada; İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Mevlüt Uysal, Sefaköy-Başakşehir Havaray Sistemi’nin iptal edildiğini, yerine metro ve hafif raylı sistemin hayata geçirileceğini açıkladı.

Haliç Unkapanı Tüp Geçit Projesi
Unkapanı karayolu tünel geçiş projesi ile tarihi yarımada Unkapanı üzerinden Şişhane, Kasımpaşa, Karaköy güzergâhına bağlanarak kara ulaşımı tamamen su altında kurulacak bir tünel köprü ile sağlanacak.
Buralardan ev alan parasını katlıyor

ÇEKMEKÖY
Yatırımcıların Anadolu yakasındaki yeni gözdesi Çekmeköy. Yüzde 75’i yeşil alandan oluşan yerleşim yerinde, birçok markalı konut projesi yer alıyor. Metro hattı projelerinin de etkisiyle, ilçedeki konut fiyatları son 5 yılda ikiye katlandı. Üsküdar-Çekmeköy arasını 27 dakikada katedilmesini sağlayan metro hattıyla birlikte bölgedeki gayrimenkul fiyatları tırmanışa geçti. 2014 yılında 2 bin 150 lira seviyesinde olan metrekare birim değeri 5 bin lirayı aştı. Ofislerde ise rakamlar 2 bin 850 seviyesinden 7 bin seviyesine çıktı. Sultanbeyli ve Taşdelen üzerinden Sabiha Gökçen Havaalanı’na uzatılacak olan 16 istasyonlu metro hattı üzerinde bulunan mahallelerde bu değerler yüzde 20’nin üzerinde seyrediyor. Kiralamada ise üç yılda yüzde 40’a varan farklılaşma dikkat çekiyor.

TUZLA
2015’te faaliyete geçen Viaport Marina ile başlayan hareketlilik Tuzla’ya yatırım seferberliğinin önünü açtı. Tersane ve sanayi bölgesinin yanı sıra konut alanlarının da planlı şekilde oluşturulduğu ilçede yer alan askeri bölge yeni kurulacak şehir için hareket noktası olacak. 14 milyon metrekarelik alana ev sahipliği yapan Aydınlı-Şifa ve İçmeler bölgesinde kurulması beklenen yeni şehir için geri sayım devam ediyor. Aktif olan Kadıköy-Kartal metro hattına 3,5 kilometrelik bir bağlantı ile entegre olacak Kaynarca ve Tuzla istasyonlarının da yer aldığını söyleyen Yazıcı, ’’Tuzla’da toplam 5 istasyon planlandı. Ayrıca Halkalı-Gebze Marmaray Yüzeysel Metro Hattı’nın Pendik-Gebze kısmında da çalışmalar devam ediyor. Tuzla sınırlarında üç istasyon konumlandırıldı. Ulaşım akslarıyla ilgili projeler tamamlandığında, Tuzla’dan birçok noktaya erişim raylı sistemlerle mümkün olacak. Tuzla Belediyesi ile Tuzla Marina arasında hizmet verecek olan Havaray Projesi de bu noktada ayrı bir önem taşıyor. Bir taraftan ‘deniz’ denilince Tuzla’nın akla gelmesini istiyoruz, diğer taraftan da bilimin ve ticaretin merkezi olan modern bir şehir olma hedefiyle çalışıyoruz ’’mesajını verdi.

ESENYURT – BEYLİKDÜZÜ
İstanbul’un Batı yakasının merkezi olarak bilinen Beylikdüzü ve Esenyurt bölgeleri konut yatırımcılarının ilk tercihi olmaya devam ediyor. 2006 yılında metrobüs projesi gündeme geldiğinde her iki ilçede de emlak fiyatları kademe kademe arttı ve bölge, daha fazla değer kazandı. Benzer gelişmelerin Bakırköy’den Beylikdüzü’ne uzanacak metro hattı çalışmaları sürecinde de yaşanması bekleniyor. Metro hattı tamamlandığında yoğun trafikte 1 saatte alınan mesafe yarı yarıya düşecek, oturumcu ve yatırımcıların ulaşımı kolay yerleri tercih etmesi nedeniyle, birkaç yıl içinde bölgedeki satılık ve kiralık konutların değerlerinin tavan yapması bekleniyor.

Mehmet Canıtatlı / Yeni Akit

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner182

banner181