Kepez-Santral Kentsel Dönüşüm Projesi içinde Doğa Tarihi Müzesi kuruluyor!
Kepez-Santral Kentsel Dönüşüm Projesi içinde kurulacak Doğa Tarihi Müzesi’nin yol haritasını belirlemek üzere Büyükşehir Belediyesi Kent Tarihi ve Tanıtımı Daire Başkanlığı tarafından arama konferansı düzenlendi. Doğa Tarihi Müzesi Arama Konferansı’na Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel, Türkiye’nin dört bir yanından konunun uzmanı akademisyenler, ilgili kamu kurumlarından ve Antalya’daki üniversitelerden yöneticiler ve temsilciler katıldı. Doğa Tarihi Müzesi’nin üzerinde yükseleceği temel prensiplere şekil vermek, bu prensipler ışığında müzenin amacı, faaliyet konusu ve içeriği, koleksiyon yönetimi, sergi yaklaşımı, insan kaynağı ve yönetim politikaları, hedef kitle gibi konular üzerinde tartışmak ve kuruluş çalışmalarına ışık tutacak bir yol haritası belirlemek amacıyla düzenlenen arama konferansında uzmanların önerileri dinlendi.

MÜZELER ŞEHRİN KİMLİK BELGELERİDİR
Konferansın açılış konuşmasını yapan Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel,  Allah’ın doğa ve tarih zenginliğinde lütufkar davrandığı Antalya’nın eşsiz bir şehir olduğunu vurgulayarak, “Bize düşen bu değerin kıymetini bilmek, korumaktır. Bu büyük tarih ve doğa mirasını gelecek nesillere intikal ettirmektir. Antalya’mız bize atalarımızdan miras değil, gelecek nesillerin, çocuklarımızın emanetidir. Onlara en iyi şekilde bu emaneti teslim etmeliyiz. Müzeler bir şehrin kimlik belgeleridir, hafızasıdır, belleğidir. Şu anda yediye yakın müze çalışmasını Büyükşehir Belediyesi olarak yürüyoruz. Bizim dışımızda ilerleyenlerle birlikte 10’a yakın müze çalışması devam ediyor. Bunların içinde Kent Müzesi, İslam Medeniyetleri müzesi gibi çok önemli çalışmalar var” dedi.

TÜRKİYE’DE AZ SAYIDA
Hedeflerinin bir tarih ve doğa kenti olan Antalya’yı dünyanın en ileri kültür şehirlerinden biri haline getirmek olduğunu belirten Türel, şunları söyledi: “Aynı zamanda bir müzeler şehri de olmasını sağlamak istiyoruz. Doğa Tarihi Müzesi Türkiye’de az sayıda olan, henüz yeterince de ağırlık verilmemiş bir müze türüdür. Doğa Tarihi Müzesi son derece zor bir temadır. Türkiye gibi medeniyetler beşiği bir ülkede doğa müzesi durumu böyleyken, Amerika Birleşik Devletleri gibi yeni kıtaya bakacak olursak New York, Washington müzelerinin ünlü olduğunu biliyoruz. Amerika’da çok sayıda şehirde doğa müzesi bulunuyor. Asya’da Pekin, Avrupa’da Londra, İtalya’da Floransa müzeleri de yine doğa tarihi anlamında ünlü müzeler bunları da biliyoruz.”

BİRÇOK ZENGİNLİĞİMİZ VAR
Bu nedenlerle Kepez-Santral Kentsel Dönüşüm Projesi içinde Doğa Tarihi Müzesi olması gerektiğine karar verdiklerini kaydeden Başkan Türel, şöyle devam etti: “Aslında yurtdışında özel sektör bu müzelerin önemli destekçileri. Türkiye’de bu projelerin bütün toplumun katıldığı, desteklediği ortak projeler olması gerekir. O yüzden bugünkü bu arama konferansının bize çok büyük katkıları olacağına inancım tam. Milli Eğitim, Kültür ve Turizm, Orman, Tarım, Enerji, Bilim ve Teknoloji ve hatta Savunma Bakanlığı’nı dahi bu projeye katkı yapabilir diye düşünüyoruz. Ayrıca birçok sektör bu projemize katkı verebilir. Bu topraklara has hayvan ırklarımız var. Tohumlarımız, taşlarımız, ağaçlarımız, çiçeklerimiz… yani saymakla bitmez. Birçok zenginliğimiz var. Zeytin ağaçları, portakal ağaçları müzesi yapsak yeridir. O kadar farklı ve zengin bir yapıya sahibiz ki tabiat aynı zamanda kimyasal ve fiziksel oluşumları da içerdiği için bunların hepsi farklı farklı ele alınabilir.”

Doğa Tarihi Müzesi’nin tema veya konuları sınırsız olduğuna dikkat çeken Başkan Menderes Türel, “Denizin altından uzaya kadar her şey ele alınabilir, bu müze kapsayabilir. Doğa tarihi müzesi aynı zamanda bir bilim müzesi niteliğine de haizdir. Günümüzde çizgi filmlerle, bilgisayar oyunlarıyla büyüyen, şehir hayatından çıkmayan milyonlarca çocuk, tabiattan, tabiat bilgisinden kopuyor. Ben iki evladımda görüyorum bunları. Sanal dünya içerisinde büyüyorlar, biz onları doğaya katmaya çalışıyoruz, hayvan sevgisi aşılamaya çalışıyoruz, o sanal dünyadan koparacak farklı seçenekler sunmaya çalışıyoruz. Tabiatın kendisi ilahi bir öğretmendir. Oradan öğreniyoruz her şeyi. Tabiattan öğreniyoruz. Toprakla uğraşmak, ağaçla uğraşmak insana her zaman bir şeyler öğretiyor. Ben bile fırsat buldukça küçücük bahçemin içinde hala bir şeyler öğrenir miyim diye uğraşıp duruyorum boş zamanlarımda” diye konuştu.

ÇOCUKLARIMIZI TABİATLA TANIŞTIRALIM
Türel, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Bu sanal dünya içerisinden çocuklarımızı alıp, tabiata götürüp bu hayatı yaşayın demek kolay olmuyor. Oysa işte bir doğa tarihi müzesinde bunu yapabiliriz. Yani o çocuklarımıza orada bu imkanı sunabiliriz. Doğa tarihinin bilimsel ağırlığı tabi üniversitelerimizin işin içinde olmasını zorunlu kılıyor. Biz, akademisyenlerimiz olmadan, bakanlıklarımız olmadan yerel yönetim olarak bunun altından kalkamayız. Bundan önceki müze projelerimizde bize verdiğiniz destek bana cesaret verdi. Kayhan Bey aramızda işte Kent Müzesi’nde birlikteyiz, birçok arkadaşımızla orada birlikte çalışıyoruz. İslam Medeniyetleri Müzesi’nde keza aynı şekilde, katılımcıların heyecanı beni müthiş heyecanlandırıyor. Benim kendi heyecanımdan daha yüksek bir heyecan görünce kendi kendime demek ki Menderes doğru yoldasın diyerek işin sonunu getirmeye çalışıyoruz. İnatçı da bir kişiliğimiz var; bir şeye yapıştık mı pek bırakmayız. Dolayısıyla bugün bu Doğa Tarihi Müzesi’ne de yapışacağız. Bunu da inşallah sonlandırmaya hep birlikte sizlerin katkıları ile gayret edeceğiz. Bu müze bilim adamlarımızın aynı zamanda eserlerini de sergileyeceği bir müze olabilir. Antalya gibi 10 milyondan fazla ziyaretçinin olduğu bir şehirde iddialı bir projenin gerçekleşmesi eminim ki bizim birçok hocamız için de bir fırsat olabilir. İşte bu arama konferansının bu kadar geniş bir bilim adamı katılımıyla yapılmasının amacı da en başına itibaren bilimin ışığında bu projeyi birlikte gerçekleştirme niyetimizdir, arzumuzdur.”

KEPEZ-SANTRAL BİR FIRSAT OLDU
Kepez-Santral Kentsel Dönüşüm Projesi’nin Doğa Tarihi Müzesi için önemli bir fırsat olduğunu ifade eden Türel, şöyle konuştu: “Biz Kepez-Santral’i bir inşaat projesinden ibaret düşünmedik. Türkiye’nin örnek bir kentsel dönüşüm projesi olduğu konusunda herkes hemfikir. İçerisinde her şeyin bulunduğu bir kentsel proje, bir yaşam alan oluşturuyoruz. Bir kentsel dönüşüm yapmıyoruz orada. Akıllı kent yapılarının kurulacağı, eğitim alanlarının, spor, kültür, gençlik merkezlerin olduğu, içinden raylı sistemin geçtiği,  bisiklet yollarının olduğu, yaklaşık 250 bin metrekare yeşil alana sahip, akıllı kent özelliğini taşıyan bir proje. Akıllı aydınlatmalar, akıllı alt yapı sistemleri oluşturulacak. Avrupa Birliği de projeye bu önemli özelliğinden dolayı aşağı yukarı 5 milyon Euro’ya yakın bir hibe kredi desteği sağlıyor.”

20 BİN METREKARE KAPALI ALANA SAHİP OLACAK
Doğa Tarihi Müzesi de proje içindeki 150 bin metrekarelik bir park ve rekreasyon alanının tam merkezinde olacağını belirten Başkan Türel, şunları anlattı: “Batısında ve güneyinde bulunan meydanlarla bütünleşen bir alan. Bisiklet turları dahi yapılabilir. Toplu ulaşımla, ulaşım raylı sistemle ulaşım sağlanabilir. Müze, 35 metrelik bir ana arter üzerinde bulunan bir konumda, yaklaşık 5 bin metrekarelik bir alan üzerine kurulacak ve 20 bin metrekare kapalı alana sahip olacak. Bugün güzel bir yol haritasını hep birlikte çıkaracağımızı düşünüyorum. Antalya’nın gelecek nesilleri için, hatta bütün insanlık için bu projede birlikte yürüyeceğiz. Antalya tarihinde yeni bir sayfayı hep birlikte açıyoruz.”

KATILIMCILAR
Doğa Tarihi Müzesi Aram Konferansı’na katılan isimler şunlar: Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü Müzeler Daire Başkanı Mustafa Yaşar Güneş, TUBİTAK Bilim Merkezleri Şube Müdürü Bekir Çengelci, TUBİTAK Bilim Genç Dergisi Dr. Bülent Gözcelioğlu, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İhsan Çiçek,  MTA Tabiat Tarihi Müzesi Müdürü Dr. Neşe Oyal, Ankara Üniversitesi Öğretim Üyesi Burdur Doğa Tarihi Müzesi Bilimsel Danışmanı Prof. Dr. Berna Alpagut,  Ankara Üniversitesi Öğretim Üyesi Karain Kazısı Sorumlusu Prof. Dr. Harun Taşkıran, Ege Üniversitesi Tabiat Tarihi Müzesi Kurucusu Prof. Dr. Tümel Tanju Kaya, Hacettepe Üniversitesi Biyoçeşitlilik Merkezi Sorumlusu, Prof. Dr. Selim Sualp Çağlar, Ahi Evran Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Önder Şakir Özkurt, Hacettepe Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cemal Tunoğlu, Kırıkkale Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İrfan Albayrak, Ahi Evran Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç.Dr. Cem Erkman, Ege Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç Dr. Hasan Yıldırım, Ege Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Serdar Mayda, Ankara Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İrfan Kandemir, İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Oya Özuluğ, İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Müfit Özuluğ, Burdur Müzesi Müdürü Hacı Ali Ekinci, Burdur Doğa Koruma Milli Parklar İş Şube Müdürlüğü’nden Tamer Yılmaz, Antalya İl Kültür ve Turizm Müdürü İbrahim Acar, Antalya Müzesi Müdürü Mustafa Demirel, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İl Müdür Yardımcısı Ceyhan Öğren Eciş, Doğa Koruma ve Milli Parklar Antalya Şube Müdürü Tuğrul Şahin, Antalya Müzesi eski Müdürü Kayhan Dörtlük, Akdeniz Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ayhan Topuz, Akdeniz Üniversitesi Jeoloji Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Gürhan Yalçın, Akdeniz Üniversitesi Biyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Bülent Kaya, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. İsmail Gökhan Deniz, Akdeniz Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Erkan Gümüş, Akdeniz Üniversitesi Arkeoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Havva İşkan Işık, Akdeniz Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ayça Erdem, Antalya İl Kültür ve Turizm Müdür Yardımcısı Metin Karataş, Antalya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Şube Müdürü Emine Tuğrul, ATSO temsilcisi Nusret Oral Sağel, ATSO Vakfı temsilcisi Münevver Eminoğlu, Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Genel Sekreteri Mehmet Işıldağ, Salon Mimarlık Kurucusu Alper Derinboğaz. Sampaş temsilcisi Selçuk Ilıkcan, Sur Yapı Genel Müdür Yardımcıları Münir Köndel ve Ramiz Soylu