Kanal İstanbul 22 bölgede fiyatları nasıl etkiledi!
Çılgın Proje olarak adlandırılan Kanal istanbul Projesi, bugünün cumhurbaşkanı o dönemin ise başbakanı olan Recep Tayyip Erdoğan tarafından ilk açıklandığında takvimler 2011'i gösteriyordu. İstanbul'a "ikinci Boğaz hattı" olarak planlanan bu projeyle İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafik yükünün azaltılması hedefleniyor. Büyük ses getiren projenin net güzergahı hakkında ilk başlarda bilgi verilmezken, beş farklı alternatif güzergah olduğu konusunda haberler yapıldı. Söylentisi bile tartışmalara neden olan Çılgın Proje'nin ayrıntıları, 15 Ocak'ta yapılan basın toplantısında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan'ın yaptığı sunumla duyuruldu. Proje güzergahı Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu hattı olarak netlik kazanmış oldu. Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Amavutköy'den geçecek olan yaklaşık 45 kilometre uzunluğundaki Kanal İstanbul Projesi güzergahı, Küçükçekmece Gölü'nden başlayarak Karadeniz kıyısında son buluyor. Bu projenin ileriki yıllarda, şehirleşme, taşımacılık, turizm ve ticaret başta olmak üzere birçok alanda, İstanbul ile birlikte Marmara Bölgesi'ni hatta tüm ülke ekonomisini etkileyecek bir mega proje olması bekleniyor. Türkiye'nin dünyada yankı uyandıracak Çılgın Projesi, ilk duyurulduğu günden bu yana geçen süre zarfında alternatif güzergahlardaki arazi ve gayrimenkullerin değerlerini artırdı. Öyle ki en olası güzergah olarak sunulan ve ocak ayında açıklanan güzergahta ciddi bir fiyat hareketliliği gözleniyor. TSKB Gayrimenkul Değerleme, Ekonomist Dergisi için, Kanal istanbul Projesi'nin netleşen güzergahında son yedi yıllık süreçte yaşanan arsa ve gayrimenkul fiyatlarındaki değişimi inceledi.

Mega proje etkisi
Türkiye'de son yıllarda hayata geçirilen Üçüncü Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Osman Gazi Köprüsü gibi büyük ulaşım projeleri daha isimleri anılmaya başladığı andan itibaren bulundukları bölgeleri değerlendirdi. Bu projelerin birincil çevreleri yüzde 300'lere varan oranlarda değerlenirken ikincil bölgeler de bu değerlenmeden nasibini aldı. Örneğin Yavuz Sultan Selim ve Osman Gazi köprüleri, geçtikleri bölgeler ile bağlantı yollarının uzandığı toplam 81 bölgedeki arazilere ve gayrimenkullere değer kattı ve bu yükselişin önümüzdeki yıllarda da sürmesi bekleniyor. Benzer bir gelişmenin daha sınırlı da olsa Kanal İstanbul güzergahında da görülmesi öngörülüyor.

22 BÖLGE DEĞERLENDİ
Bu değerleme çalışmasından ortaya çıkan sonuca göre, Arnavutköy, Küçükçekmece, Avcılar ve Başakşehir ilçelerindeki 22 bölgede konut fiyatları yukarı yönlü bir seyir izledi. Arnavutköy İlçesi'nde ilçe merkezi ve Hadımköy en çok değerlenen bölgeler olurken, burada 2010 yılında 700 ile bin TL/m2 arasında olan konut fiyatları günümüzde 2 bin ile 2 bin 600 TL/m2'lere ulaştı. İstanbul'un arsa ve tarla stoku ile öne çıkan bölgesi olan Arnavutköy'de arazi fiyatları da yukarı yönlü seyir izledi. Örneğin Balaban köyünde 2010 yılında m2'si 6-8 TL olan tarla fiyatları bugün 200-250 TL'lere ulaşırken, Yeniköy'de 2010 yılında 60-70 TL/m2 olan tarla fiyatları günümüzde 750-850 TL/ m2'leri buldu. İlçenin Karadeniz kıyısında yer alan Karaburun'da 2010 yılında 220-250 TL/ m2 olan arsa fiyatları da bugün bin 300-bin 600 TL/m2 seviyelerine yükselmiş bulunuyor.

FİYATLAR NASIL DEĞİŞTİ?
Kanal İstanbul'a sınırı olan bir diğer ilçe olan Küçükçekmece'nin dokuz mahallesi de projeden nasibini aldı. Burada en çok değer artışı görülen Fatih ve Cumhuriyet mahallerinde 2010 yılında 800 ile bin 100 TL/m2 arasında olan konut fiyatları günümüzde 2 bin 600 ile 3 bin 400 TL'ler seviyesine çıkmış durumda. Cennet Mahallesi'nde 2010 yılında 900 ile bin 300 TL/m2 arasında olan fiyatların ise günümüzde 2 bin 800 ile 3 bin 600 TL/ m2 seviyesine çıktığı görülüyor.

Avcılar ilçesi'nde Firuzköy ve Üniversite mahallelerinde 2010 yılında 900 ile bin 300 TL/m2 arasında olan fiyatlar günümüzde 2 bin ile 3 bin TL/m2 seviyesine çıktı. Gümüşpala mahallesinde ise 2010'da 800 ile bin TL/m2 arasında olan fiyatlar günümüzde 2 bin 200 ile 3 bin 200 TL/m2'lere ulaştı. Yalnız bu gelişimde sadece Kanal istanbul Projesi'nin değil, metrobüs ve planlanan metro hatlarının da etkili olduğuna dikkat çekiliyor.

Başakşehir İlçesinde ise Güvercintepe, Kayabaşı, Altınşehir, Başakşehir Merkez ve Bahçeşehir ikinci Kısım mahallelerinde fiyat artışı yaşandı. Güvercintepe, Kayabaşı ve Altınşehir'de 2010 yılında 800 TL/m2'den başlayan konut fiyatları bugün 3 bin 300 TL'lere kadar ulaşmış durumda. Bunda Üçüncü Havalimanı ve Üçüncü Köprü güzergahına yakınlığın da etkili olduğuna işaret ediliyor.




Ekonomist Dergisi

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner182

banner181