Ege Yapı Çekmeköy, Beyoğlu ve Yenisahra projeleri geliyor!
Son yıllarda değeri milyarlarla anılan projelere imza atan Ege Yapı, İstanbul’un farklı semtlerinde gayrimenkul projeleri geliştirmenin yanı sıra müteahhitlik işleri de yapıyor. Durgunluk söylentilerine rağmen üretimine ara vermeyen Ege Yapı’nın Yönetim Kurulu Başkanı H. İnanç Kabadayı, ‘’Biz planlarımızı geçici dalgalanmalara bakmadan yapıp, işlerimizi uzun mesafe koşusu gibi görüyoruz’’ dedi. Ekonomi Müdürümüz Mehmet Canıtatlı’ya konuşan Kabadayı, yeni projelerini anlatıp, kampanyaların yansımalarını ve dövizdeki dalgalanmayı değerlendirdi.

Bir vatandaş gözüyle İstanbul başta olmak üzere bugün nereye baksanız milyarlarla anılan proje yatırımlarını görebiliyoruz. Bunlar ülkenin ekonomisinin geldiği noktayı da gözler önüne seriyor. İstanbul’un değerli semtlerinde konut, ofis hatta otel projeleri geliştiren Ege Yapı’nın patronu İnanç Kabadayı da, Türkiye’nin kalkınmasında büyük rol alan sektörün geleceğine olan güvenle bizler de büyük yatırımlara talip olduklarını vurguluyor. ’Biz planlarımızı geçici dalgalanmalara bakmadan yapıp, işlerimizi uzun mesafe koşusu gibi görüyoruz. Sonuçta bir döngü var. Bunun içerisinde sağlam adımlarla ilerleme gayretindeyiz’ diyen Kabadayı, son dönemdeki gelişmelerle ilgili dikkat çekici şu açıklamalarını dile getiriyor:

PAZAR DENGESİNİ BULUYOR
Ticaretin temelinde arz ve talep dengesi önemli yer tutmakta. Konutta alım psikolojisini etkileyen faktörlerden birisi de faiz. Bu yılın başında faiz oranlarının artmasıyla ipotekli satışlarda yavaşlama olurken, peşin ve senetli satışlarda artış gözlendi. Yapı ruhsatlarında da azalma var. Bu gelişmeler bizlere pazarın dengesini bulduğunu gösteriyor. Tüketici kendini koruyan seçenekleri öncelikli olarak tercih ediyor. Pazarın dinamikleri içinde bu denge eninde sonunda sağlanacaktır.

ARSA DEĞERLERİNE DİKKAT
Gayrimenkul geliştiricilerinin hammaddesi arsadır. İstanbul gibi büyük şehirlerde ana sorun arsa girdilerinin maliyetidir. İnşaatın maliyeti ile geliştiricinin kârı çok değişmez. Onlar sabittir. Ana konu arsanın maliyetidir. Projeler de arsa maliyetine paralel arz ediliyor. Buna rağmen ölçünün kaçtığı dönemler oldu. Kentsel dönüşümde en makul olan oran yüzde 40- 45’e 50-55’tir. Tabi ki bu oran bölgeden bölgeye değişiyor. Bir dönem Bağdat Caddesi lokasyonunda yüzde 70-80 oranlara kadar gelindi. Arsanın yüzde 80 maliyeti geliştiriciler için bir yüktür. Şimdi bu oranlarda bir gevşeme süreci yaşanıyor. Arsa ne kadar ucuza malediliyorsa konutun değeri de o derece düşük olabiliyor. Bu sebepten dolayı benim öngörüm; belli bölgelerde bir erime mevcut. Stoklardaki azalmayla birlikte ister istemez fiyatlarda değişimler olacaktır. Şu anda piyasada arsa maliyetlerine dönük gevşeme hem firmalar hem de tüketiciler için faydalı olacaktır.

DÖVİZDE YÜKSELME DEVAM ETMEZ
Dövizdeki hareketliliğin geçici olduğunu düşünüyorum. Ekonomist değilim ama yükseliş devam etmeyecektir ve gevşeme olacaktır. Nitekim son birkaç haftadır yaşananlar bunu ortaya koydu. Piyasa baskısı vardı. Alınan tedbirlerle yükseliş tersine döndü. Bu konuda kısa vadeli düşünmemek gerekiyor. Panik yapmaya da gerek yok. Dövizde bir, iki hatta 6 aylık dalgalanmalar bile genel planı bozmaz. Bizler, daha orta vadeli planlar yaparız. Sonuçta bir arsanın alımı ve üzerinde proje geliştirmek üç yılımızı alabiliyor. Her dalgalanmada panik havasına girilmemesi gerekiyor.

DOLAR BOZDURUP EV ALIYORLAR
Doların TL karşısında geçtiğimiz günlerde ulaştığı en yüksek seviyeden tekrar TL’ye dönenler şimdi gayrimenkule yönelmeye başladı. Yatırımcılar doların bu seviyelere oturduğunu hissettiği anda kesinlikle TL üzerinden gayrimenkule döneceklerdir. Bu yaklaşım, 15 Haziran’a kadar devam edecek olan ‘’Birlikten Güç Doğacak, Türkiye Kazanacak’’ kampanyasına pozitif etki yapacaktır.

KAMPANYA HERKESE YARADI
Kampanyada farklı alım seçenekleri sunuluyor. Bunu vatandaşların takdirine bırakıyoruz. Prosedürleri sıkı tutan bankalar oluyor. Kamu ve katılım bankalarından her hangi bir olumsuz yansıma olmadı. Kampanyanın başlatıldığı 15 Mayıs’ta bir aylık toplam satış için 3 milyar liralık hedef açıklanmıştı. Bu hedefe 10 günde ulaşıldı. 160 projenin katıldığı kampanya ile vatandaşlar sunulan fırsatları değerlendirirken sektör de moral buldu. Biz de, Batışehir ve Kordon İstanbul projeleri ile kampanyaya destek veriyoruz. Geçen 5 aya göre ciddi bir ilgi var. Hatta geçen yılın mayıs ayına göre de iyi bir ivme yakaladık diyebiliriz. Tabi ki satışa dönenlerle hem stoklar eriyor hem de vatandaşlar lansman avantajlarından yararlanıyor. Ben, başarılı bir sonuç elde edileceğini, satılacak gayrimenkullerin toplam değerinin ise 8 -9 milyar lirayı bulacağını bekliyorum. Ülke genelinde konuta talep konusunda herhangi bir problem yok. İster yeni olsun ister anahtar teslim vatandaşlar bütçelerine göre arayışlarını sürdürüyor ve çoğu kez talepler alımı dönebiliyor.

MİLYARLIK PROJELERE İMZA ATIYORUZ
Ege Yapı olarak İstanbul’da altın üçgen diye tabir ettiğimiz Kartal-Kağıthane-Basın Ekspres yolu arasında farklı konseptte projeler geliştirdik. Bunlardan en geniş alanda konumlanan Batışehir’deki son daireler sahiplerini buluyor. Bu projemizde metrekare birim fiyatları 7-7 bin 500 seviyesine ulaştı. Çalışmaların devam ettiği dört proje var. İstanbul’da Kâğıthane’de Kordon İstanbul, Yedikule’de CER İstanbul, Çekmeköy’de ise Çamlıyaka projeleri ile İstanbul dışında bir miks proje üzerinde niyetimiz söz konusu. Bir de Üsküdar’da bitirdiğimiz ofis projemiz var. Gelecek dönemde ise Çekmeköy’ün yanı sıra Beyoğlu ve Yenisahra’da projelerimiz olacak. Sonuçta milyarlık projelere imza atıyoruz.

PAYLAŞTIKÇA GÜÇLENİYORUZ
Sektörü temsil eden üç STK’ya da üyeyim. (İNDER-GYODER-KONUTDER) Hepsinde de üyeler arasında güçlü bir dayanışma mevcut. 15 Temmuz hain darbe girişiminden bugüne kadar gerçekleştirilen üç kampanya bunun bir ispatı. Bizler, sektör temsilcileri olarak bilgilerimiz paylaşarak güçlendiğimize inanıyoruz. Ben de birikimlerimi zaman zaman davet edildiğim üniversitelerde öğrencilerle paylaşmaktan keyif alıyorum.

HER PROJE AYRI KONSEPTTE
İlk adımda şehir merkezli ilerlediklerini söyleyen Kabadayı, hepsinden tek tek şöyle söz etti:
ÇEKMEKÖY: Ön talep sürecinde büyük ilgi gören Çekmeköy’deki Çamlıyaka Konaklarının inşaat ruhsatını aldık. Yüzde 85’i yeşil alan şeklinde planlanan projede çalışmalar başladı. Yine aynı bölgede Casper ile 45 dönümlük arazi üzerinde projelendirdiğimiz yatay mimarı konseptli, yüzde 85’i yeşil alandan oluşacak projemizi sonbahara hazırlıyoruz.
ÜSKÜDAR: Beylerbeyi – Altunizade aksı oldukça değerlidir. Bu semtteki ofis doluluk oranı yüzde 99 seviyesinde. Bölgedeki ofis projemizin inşaatını bitirdik. İskanı aldık, şimdi kiralama sürecindeyiz. Kira değeri ise metrekare başına 45 lira olacak. Zaten 10 dolar bölgenin ortalama değeridir.
YEDİKULE: 5 yıldır üzerinde çalıştığımız Cer İstanbul projesi 302 milyon liralık yatırımla hayat buluyor. Emlak Konut GYO güvencesiyle geliştirdiğimiz proje Osmanlı Dönemi’nde “Altın Kapı” olarak adlandırılan bölgede ve Yedikule Hisarı’nın yanında konumlanıyor. Projeyi 24 ayda teslim edeceğiz.
KAĞITHANE: TEM ve E-5 bağlantısının yanı sıra metro ve havaraya yakınlığıyla dikkat çeken Kordon İstanbul projesi Tarihi Haliç-Kemerburgaz Dekovil Hattı’nın hemen yanı başında konumlanıyor.
BEYOĞLU: Yeni bir proje için hazırlıklarımızı tamamladık, yakında başlıyoruz. Bundan sonra aynı bölgede bir proje daha geliştireceğiz.
ATAŞEHİR: Yenisahra’daki kentsel dönüşüm projesi konusundaki teknik çalışmalar devam ediyor. Sıra binlik planlara geldi. Sözleşmeleri büyük oranda tamamladık. Bölgede bilgilendirme ofisi de kurduk. Anadolu yakasına örnek olması yönüyle önemli bir adım atıyoruz.
MÜTEAHHİTLİK İŞLERİ: Ege Yapı olarak gayrimenkul projeleri geliştirmenin yanı sıra müteahhitlik işleri de yapıyoruz. Bu çerçevede Maslak’ta ana yüklenici olduğumuz bir proje devam ediyor. Geçmişte de farklı semtlerde projeler yaptık. Bunlardan birisi de Beşiktaş’ta konumlanan ve tarihi yönü bulunan 5 yıldızlı Shangri-La Bosphorus oteldir.

ESKİ ESERLERE İLGİM VAR
Hayal ettiğim mazbut bir evde oturuyorum. Taşınalı 1,5 yıl oldu. Ondan önce 10 yıl eski bir eser diye nitelendirebileceğimiz bir evimde oturmuştum. Eski eserlere karşı ilgim var. Onları restore etmek benim için bir zevk. Sonuçta ortada geçmişten bugüne taşınan bir emek var. Bu işi de mesleğimizin bir zekatı olarak düşünmek gerek. Son olarak Beylerbeyi’ndeki 2. Abdülhamit Camii’nde bir restorasyonla ilgileniyorum. Bu arada; Batışehir’in bitişiğindeki camimizin inşaatında sona gelindi. İnşallah Kurban Bayramında ibadete açılacak.

PROJELER ÇOCUKLARIM GİBİ
Hafta sonlarını ailemle geçirmeye çalışıyorum. Cumartesi günleri üretim yaptığımız projelere gidip gözlemliyorum. Müdahaleci bir yaklaşımım olmasa da fikirlerimi ekibimle paylaşıyorum. Satış ofislerimizi de ziyaret ediyorum. Anahtar teslimi sonrası hizmetleri de yakından takip ediyorum. Sakinler, bana rahatlıkla ulaşabiliyor. Ben de onların talep ve dileklerine karşılık veriyorum. Diyalog noktasında hiçbir eksiğimiz yok. Sonuçta projelerimizi çocuklarım gibi görüyorum.

NEREDEN NEREYE
Gayrimenkul sektöründe ulusal ve uluslararası alanda 35 yıllık deneyimin ardından 2006 yılında temellerini attığımız Ege Yapı, yurt içi ve yurt dışında konut, ofis, otel, alışveriş merkezi ve eğitim kurumu gibi birçok projenin müteahhitlik ve gayrimenkul geliştirme işlerini başarı ile gerçekleştirdi. Batışehir, Pega Kartal, İz Tower, İz Park, Shangri La Bosphorus Hotel, Grand Sheraton Samsun Hotel gibi projeler ile toplamda 1 milyon m²’lik inşaatı tamamlayarak hem yatırımcıların hem de iş dünyasının ilgisini çeken Ege Yapı Kağıthane, Maslak, Beyoğlu, Fatih, Ataşehir, Beylerbeyi ve Çekmeköy bölgelerinde iki adet olmak üzere toplamda 8 yeni proje ile birlikte toplam 2 milyon m²’lik inşaat alanına ulaştı.

İNOVASYONA ODAKLANDIK
20 yıl önce 200 dairelik projeler varken bugün 3-5 hatta 10 bin dairelikprojelere imza atılıyor. Artık kimse asansörsüz ya da otoparksız bir konut projesi düşünmüyor. Biz de özellikli projeler üretiyoruz. Dört yılda en değeri semtlerde 1 milyon metrekare inşaat ürettik. İnovasyona önem veren bir şirketiz. İnşaatından satış pazarlamasına ve sosyal donatılarına kadar bu alana odaklandık. Farklı ürünlerle sepeti çeşitlendirerek ilerliyoruz.