İzmir'in otopark sorunu çözülüyor!
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, planlı alanlar imar yönetmeliğinde değişikliğe gidilmesini kararlaştırdı. Yönetmelik değişikliğiyle her bir daire için bir otopark zorunlu olacak. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Japonya'daki otopark sistemini incelemeye aldı. Japonya’daki sisteme göre araba almak isteyenlerin önce otopark sertifikasının bulunması gerekiyor, aksi halde satış yapılamıyor. Bakanlığa bağlı Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğü'nün Japonya'ya gönderdiği teknik heyetin dönüşte hazırladığı raporla otopark ve Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinde değişikliğe gidilmesi kararlaştırıldı.

İzmir otopark sorununun çok fazla hissedildiği kentlerin başında geliyor. Şu anda birçok bölgede kentsel dönüşüm planları revize edilerek şehirleşme çalışmaları yapılırken, otopark sorunu da ortaya çıkıyor. İzmir kent merkezinde vatandaşlar arabasını koyacak ye bulmakta zorlanıyor. Yeni yapılan projelerde ise en dikkat çekici özellik olarak otoparklar için ayrı yer ayrılıp ayrılmadığına bakılıyor.  Müteahhitler Federasyonu Başkanı Necip Nasır konuyla ilgili olarak değerlendirmelerde bulundu.Konunun henüz net olmadığını dile getiren Nasır, “Şu anda yerel yönetimlerden kendi illerine göre düzenleme yapıp bakanlığa geri dönmelerini istemişler. Bununla ilgili de çok az bir zamanın kaldığını söylenmiş. İmarla ilgili talepler giderse bakanlık talepleri ona göre düzenleyecek. İzmir’de de görev İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne düşüyor. İzmir’in taleplerine, yapılaşma koşullarına uygun imar plan lejantlarının taleplerini bakanlığa iletirse ona göre düzenleme yapılacak” dedi.

Belediyeler taleplerini zamanında bakanlığa iletmeli
Planlama ilkeleri açısından İzmir’in taleplerini iletmesi halinde ona göre düzenleme yapılacağını altını çizen Nasır, “Örneğin İzmir’de balkon önemlidir. Erzurum’da balkon önemli değil. Buna göre çıkmalarla ilgili İzmir’in talebi olursa o konu dikkate alınarak düzenleme yapılır. Bizim önerimiz bütün belediyelerin taleplerini bakanlığa zamanında iletmesi yönündedir. Büyükşehir’in, İzmir’in gerçeklerine uygun planlama kriterlerini belirterek süresi içerisinde bakanlığa gönderilmesini sağlamamız gerekiyor. Aksi takdirde bakanlığın çıkaracağı genel yönetmelik hükümlerine tabi oluruz bu da İzmir’e zarar verebilir. İzmir, Türkiye’nin şu anda en fazla küçük parselli arsaya sahip ili konumundadır. Bakanlık, Her daireye bir otopark derse İzmir’de bizde küçük parseller ile yapılaşmış bir iliz derse her daireye bir otopark yapma gibi bir imkanımız yok. Sorunun genel otopark alanlarında çözülmesi ile ilgili kriterlerin düzeltilmesi gibi bir talepte bulunarak bu durum düzeltilebilir. İzmir’de parseller küçük küçük olduğu için vatandaş o arsada dairesini yapamaz. İzmir’de sorun olur. Burada Büyükşehir kriterlerini belirleyip göndermesi gerekir.”

Otopark sorunu tarih olacak
İzmir Müteahhitler Federasyonu Başkanı (İMFED) Ziya Dağlıer ise Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın inşaat sektörü ile ilgili çok ciddi yasal düzenlemelere gittiğini anımsatarak “İmar ve kentsel dönüşüm konusunda önemli değişiklikler geliyor. Otopark konusunun da gündeme alınmasını inşaat sektörünün temsilcileri olarak olumlu karşılıyoruz. Otopark sorunu İzmir için büyük bir sorun. Bugün kent merkezinde yer olmadığından belediyeler bile otopark sorununa çözüm bulamıyor. Geçici çözümler üretilmeye çalışılıyor. Bu düzenleme ile birlikte otopark sorunu tarih olacak. Araçlar yollara değil de binanın kendi otoparkına park edileceği için yollardaki araç yoğunluğu azalacak ve trafik bir nebze de olsa rahatlayacak. İnsanlar evlerinin yüzlerce metre ötesinde park yeri aramak zorunda kalmayacak.  Otopark zorunluluğunun özellikle yapılaşmanın yoğun olduğu bölgelerdeki kentsel dönüşüm projelerinde uygulanmasında fayda var. Bu bölgelerde eski binaların olması ve bu binaların hiçbirinde otopark bulunmaması ciddi bir otopark sorunu yaratmış durumda. Umarım her daireye otopark zorunluluğu en kısa zamanda yasalaşarak yürürlüğe girer” diye konuşarak görüşlerini paylaştı.

Otopark sorunu çözüme kavuşacak
Karşıyaka Yapı Müteahhitleri Derneği Başkanı (KAMDER) Niyazi Gültekin de konuyu şöyle değerlendirdi: “Markalı konut projelerinde her daireye bir otopark yapılıyor zaten. Ancak bu tamamen müteahhidin inisiyatifinde gelişiyor. Bunun yasal olarak zorunlu hale gelmesini çok olumlu buluyoruz. Bu kararla birlikte Türkiye’nin önemli sorunlarından biri olan otopark sorunu çözüme kavuşacaktır. Otopark alanının emsal dışı sayılması mağduriyet oluşmasını engelleyecektir. Bu kararla birlikte bir bölgede otopark sayısından trafik yoğunluğunu hesaplamak daha da kolaylaşacak. Otopark sayısı göz önünde bulundurularak konut sayısının fazla olduğu bölgelerde yolların genişletilerek trafik sorunun da çözülmesi gerekiyor.”

Yeni düzenlemede neler var?
-Halen yeni konut yapımında 3 daireye 20 metrekarelik bir otopark zorunluluğu bulunuyor. Yönetmelik değişikliğiyle her bir daire için bir otopark zorunlu olacak. Böylece 30 daireli binada otopark zorunluluğu 10’dan 30’a çıkacak. Ayrılması gereken alan da 200 metrekareden 600 metrekareye yükselecek. Özellikle rezidans türü lüks konutlarda, her dairede 2-3 araba olduğunu dikkate alan bakanlık, fazladan otopark yapımını da teşvik ediyor. Bunun için bodrum kata, her bir daire için yapılacak 2 otopark ‘emsal harici alan’ kapsamında değerlendirilecek. Böylece 30 daireli bir binada, zemin altına yapılacak 60 araçlık, 600 metrekare büyüklüğünde otopark alanı, ‘emsal harici’ sayılacak. Bu sayede belediyelere ödenen ‘otopark ücretinden’ de kurtulmuş olunacak. Ticaret bölgesinde parseli olanlar, imar planında değişiklik yapmaksızın, otopark yapabilecek. Ticaretin teşekkül ettiği konut bölgelerinde; zemin katların market, sağlık, spor tesisi gibi ticari olarak faaliyet gösterebilmesi için ‘otopark’ zorunlu olacak. Bu tür yerler ancak ticari faaliyetin türüne göre hesaplanacak sayıda ‘otopark’ şartını yerine getirmekle yükümlü tutulacak. Aksi halde ruhsat verilmeyecek.

Otopark yönetmeliğinde bulunan park ve meydanların altına otopark yapılmasına ilişkin yeni hususlar Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinde yer alacak. Buna göre park ve meydanların altına, doku bozulmadan, uygun giriş ve çıkış mümkün ise otopark yapılabilecek. Mevcut uygulamada bir parselin zemin altında kalan yan ve arka bahçesinde otopark yapılabilirken, ön bahçede yapılamıyor. Taslak ile ön bahçenin altına da yola 3 metre kalana kadar otopark yapılabilecek. Ayrıca ön bahçe mesafesi asgari 7 metre olan yerlerde; binaya 2 metreden fazla yaklaşmamak kaydıyla açık otopark yapılabilecek.-Otopark sıkıntısı çeken iki bina anlaşırsa; aralarındaki sınır duvarını kaldırıp yan bahçeleri de otopark olarak kullanılabilecek.

Kenan Yeşil / Ticaret

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner182

banner181