İşte gayrimenkulun 21 yeni hattı!
İstanbul son yıllarda bir dünya kenti oldu ama ulaşım konusunu hala çözemedi. Bu nedenle sürekli yeni ulaşım projeleri devreye alınıyor. Yapılan ya da planlama aşamasında olan yeni metro, tramvay ve teleferik hatları sadece ulaşımı kolaylaştırmıyor, aynı zamanda geçtikleri bölgelerin gayrimenkul değerlerini de yüzde 30'lara varan oranlarda artırıyor. Bu hatların geçtikleri bölgelerin değerlerini şimdiden yüzde 30'lara varan oranda artırdığı ifade ediliyor. Bu artışın sürmesi de bekleniyor.

Türkiye'nin dünyaya açılan yüzü olan İstanbul, son 15 yıllık süreçte gayrimenkul projelerinden tutun da ulaşım projelerine kadar birçok projeye ev sahipliği yapıyor. Şantiye görünümünün hakim olduğu, 20 milyona yaklaşan nüfusuyla bir metropol olan İstanbul'un en önemli sorununu ulaşım oluşturuyor. Saatlerce süren trafik sıkışıklığı İstanbullunun gündelik hayatını büyük oranda etkiliyor. Ev-iş ekseninde sıkışan bir yaşam tarzı, İstanbulluların ulaşımı kolay olan bölgeleri seçmelerine neden oluyor. Durum böyle olunca da tünel, metro, havaray gibi ulaşım projeleri geçtikleri bölgelerin cazibesini artırıyor. Bölgeye yapılacak herhangi bir ulaşım aracı, daha inşaat çalışmaları başlamadan o bölgenin prim yapmasını sağlıyor.

21 yeni hat var
Trafikte zaman kaybetmek istemeyenler de konut seçimi yaparken ulaşım projelerine yakın projeleri tercih ediyor. Böylece trafikte geçen zamanı özel hayatlarında kullanabilme imkanına kavuşuyorlar. TSKB Gayrimenkul Değerleme, Ekonomist dergisine özel bir çalışma hazırlayıp, ulaşım projelerinin daha adının telaffuz edilmesinden bitimine kadar geçen zamanda geçtikleri bölgelerdeki gayrimenkulleri nasıl değerlendirdiklerini ortaya koydu. Mecidiyeköy-MahmutbeySabiha Gökçen-PendikHalkalı-GebzeKabataş-MecidiyeköySefaköy-Büyükçekmece'nin de aralarında yer aldığı, 11'i Avrupa Yakası'nda ve sekizi Anadolu Yakası'nda olmak üzere 19 metro hattı Eyüp-Miniatürk teleferik hattı ( 2km ) Eminönü-Alibeyköy tramvay hattı (12 km) çalışmaya konu oldu. Bahsi geçen hatlardaki toplam 203 durağın tek tek incelenip fiyat değişimlerinin irdelendiği çalışmada, bu hatların gelecek dönemdeki değerlenme potansiyellerini de mercek altına aldık.

Değer kazanıyor
Gayrimenkul sahibi olmak isteyenler projenin lokasyonuna büyük önem veriyor. Yatırımcı, gideceği yere en kısa sürede ve kolay bir şekilde ulaşmayı hedeflerken yatırım yaptığı gayrimenkulünün zaman içinde değer kazanmasını da istiyor.

Bu nedenle de tünel, metro ve havaray gibi projelerin bulunduğu bölgeleri seçiyor. Lokasyonları açıklanan ulaşım projelerine yakın bölgeler özellikle yatırım amaçlı konut alacak kişiler tarafından, ulaşım projelerinin tamamlanması ile değer artışı yaşayacak bölgeler olması nedeniyle tercih ediliyor.

Ulaşım projelerinin gelişmesi ile kentin çeperleri olarak nitelendirilen birçok ilçe artık kent merkezi olarak adlandırılıyor. Örneğin Halkalı ve Gebze İstanbul'un iki ucunda yer alan bölgeler olmalarına rağmen yapılan ulaşım projeleriyle kente yaklaşmış durumdalar. Önümüzdeki yıllarda hızlı tren ve metro hattının buralara gelmesiyle ulaşımları daha da kolaylaşacak. Ulaşım bağlantıları ile kent merkezine ve merkezi iş alanlarına ulaşımın kolaylaşması bölgelerin tercih edilmesini arttırıyor. Talep artınca satış fiyatları da beraberinde yükseliyor.

Örneğin bir metro projesinin açıklanması ile bölgelerde yüzde 20'lere varan artışları gerçekleştiriyor. Başakşehir, Sancaktepe gibi bölgeler bunun en güzel örnekleri arasında yerini alıyor. Sadece projenin açıklaması bile bölge fiyatı üzerinde pozitif bir etkiyi başlatırken projenin teslimine yaklaşılması ile fiyat artışı yüzde 30-35'lere ulaşıyor. Ulaşımı kolaylaşan bölgede fiyatların yanı sıra doluluklar da yükseliyor.  

Levent Gökmen / Ekonomist
 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner182

banner181